Fortsätt till huvudinnehåll

Östenssons krokiga väg till nya hallen





Östenssons har öppnat sin nya varuhall i Skänninge och köerna ringlade långa i torsdags. Vägen till nya lokaler har varit allt annan än rak för det Motalabaserade livsmedelsföretaget. För att klara ut alla turer måste vi bege oss 20 år tillbaka i tiden. Om man inte har alltför höga anspråk på underhållning är detta en politisk thriller på lokal nivå.

Jag har tagit hjälp av kommunstyrelsens förre ordförande Jörgen Oskarsson(S) att reda ut frågorna. Här följer hans redogörelse.

”1. EMAB erhöll Rosenlundsskolan som dellikvid för Bjälbotullskolan i början på 90-talet. Deras avsikt var att bygga om den till bostäder. Med lågkonjunkturen som följde blev det aldrig aktuellt.

2.  Östenssons etablering var politiskt infekterad. När t.ex. begäran om planändring lämnades in begärde flera tongivande politiker(från alla läger) att skolan skulle byggnadsminnesförklaras.Flera alternativa lägen diskuterades och förkastades.

3. Ett antal gentlemän (som jag minns det, tidigare nostalgiska elever) deltog i debatten. Vi kände ett massivt motstånd.

4.  Det fanns en stämning i Skänninge som odlade motsättningar mot Mjölby och vi (i S-ledningen) ville inte elda under den opinionen, därför blev frågan inte ett vanligt ”voteringsärende”.

5. För att skaffa ett manöverutrymme och i frågan lät vi ett opinionsinstitut göra en undersökning Osäkerhetsmarginal + - 5%. Jag har grävt fram resultatet (avrundat).”

Här följer resultatet av undersökningen.

Bör kommunen tillåta en planändring för en rivning?
För 37 %, emot 53 % och 9 % visste inte.

Vad skall Rosenlundsskolan användas till?
Bostäder 15 %, butik 14 %, kultur- och fritid 24 %, kontor 9 %, ”annat” 4 % och 33 % vet ej

Om inget lämpligt ändamål hittas, vad ska man då göra med fastigheten?
Riva 24 %, stå kvar till lämpligt ändamål hittas 40 %, ”andra lösningar” 18 % och 16 % vet ej

”Utfallet medförde att jag meddelade Gösta Östensson att det saknades politiska förutsättningar att gå vidare med planfrågan,”säger Oskarsson. Vi var liksom Östenssons övertygade om att det var en bra lösning som föreslogs. Jag minns att jag i en magsur kommentar konstaterade att Skänningeborna föredrog historia framför sin utveckling."

Därmed inleddes en 20 år lång Golgatavandring för Motalaföretaget på Östra Kyrkogatan. Jag har bevakat kommunpolitik i många år i Mjölby, Motala, Boxholm, Vadstena och Ödeshög och kan inte påminna mig en liknande historia.

Idag har frågan löst sig med den stora hallen på Tivoliängen. Östenssons har gjort en klassresa från ett källarutrymme till vida vidder på slätten.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna