Fortsätt till huvudinnehåll

En citatmaskin i depån



Inget är sig likt denna sommar. Tidigare har man krupit upp i soffhörnet och varit garanterad underhållning när IFK Norrköping spelat och Piraterna kört. Men i år är inte nöjet lika stort och irritationen märkbar över Norrköpings oförmåga att få bollen i mål. Hur kan en sådan försämring äga rum under ett månadslångt sommaruppehåll?

Jag har två möjliga förklaringar: Janne Andersson-effekten har klingat av och efterträdaren Jens Gustavsson når inte upp till företrädarens storhet som ledare. Tongivande spelare som Niklas Bärkroth, Christopher Telo och Niclas Eliasson har sålts och ersättarna håller inte samma klass. Nu gäller det att hålla nedflyttningsspöket borta. En slutplacering högt uppe i tabellen kan vi inte längre hoppas på.


Piraterna har under flera stått för tisdagsunderhållningen under många år med topplaceringar och svenska mästerskap. C Mores intressanta sändningar har höjt en ganska enahanda sport till nya nivåer. För en utomstående såg det ut som Duntebergets stolthet slarvade bort två poäng mot Smederna i tisdags. Chansen till slutspel är borta och det finns fortfarande risk för degradering till allsvenskan. Det senare vore en ekonomisk och sportslig katastrof. Sjunkande publik- och sponsorintäkter, inga TV-sändningar och inga mittuppslag på sportsidorna. Kommunen kan se sig om i stjärnorna efter amorteringar på de generösa lån klubben beviljats.

Stefan Andersson Skill har sagt i Corren att han knappast blir kvar som lagledare om det blir en degradering. Jag vet några som kommer att sakna Stefan och det är mina gamla journalistkolleger. Karln är en färgstark citatmaskin som sprutar ur sig rubrikstoff i var och varannan mening. Bara fram med blocket och anteckna.

Oavsett utgången av nästa veckas match måste Stefan få ett högt betyg för de år han lett Piratförarna runt ovalen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.