Fortsätt till huvudinnehåll

En citatmaskin i depån



Inget är sig likt denna sommar. Tidigare har man krupit upp i soffhörnet och varit garanterad underhållning när IFK Norrköping spelat och Piraterna kört. Men i år är inte nöjet lika stort och irritationen märkbar över Norrköpings oförmåga att få bollen i mål. Hur kan en sådan försämring äga rum under ett månadslångt sommaruppehåll?

Jag har två möjliga förklaringar: Janne Andersson-effekten har klingat av och efterträdaren Jens Gustavsson når inte upp till företrädarens storhet som ledare. Tongivande spelare som Niklas Bärkroth, Christopher Telo och Niclas Eliasson har sålts och ersättarna håller inte samma klass. Nu gäller det att hålla nedflyttningsspöket borta. En slutplacering högt uppe i tabellen kan vi inte längre hoppas på.


Piraterna har under flera stått för tisdagsunderhållningen under många år med topplaceringar och svenska mästerskap. C Mores intressanta sändningar har höjt en ganska enahanda sport till nya nivåer. För en utomstående såg det ut som Duntebergets stolthet slarvade bort två poäng mot Smederna i tisdags. Chansen till slutspel är borta och det finns fortfarande risk för degradering till allsvenskan. Det senare vore en ekonomisk och sportslig katastrof. Sjunkande publik- och sponsorintäkter, inga TV-sändningar och inga mittuppslag på sportsidorna. Kommunen kan se sig om i stjärnorna efter amorteringar på de generösa lån klubben beviljats.

Stefan Andersson Skill har sagt i Corren att han knappast blir kvar som lagledare om det blir en degradering. Jag vet några som kommer att sakna Stefan och det är mina gamla journalistkolleger. Karln är en färgstark citatmaskin som sprutar ur sig rubrikstoff i var och varannan mening. Bara fram med blocket och anteckna.

Oavsett utgången av nästa veckas match måste Stefan få ett högt betyg för de år han lett Piratförarna runt ovalen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna