Fortsätt till huvudinnehåll

Sjöutsikt från altanen



Möte i monsunen. Nja, kanske att ta i.

Vad har sjöarna söder om Linköping att erbjuda en sommardag? Förvånansvärt mycket är svaret efter några timmar på Järnlunden och Åsunden.

Skummet yr om stäven när vi styr söderut på ett par av de sjöar som ingår i Kinda kanals sjösystem. Vi startar i Järnlundens norra del, hoppar över gösfisket vid Bromön och beundrar vackert belägna hus på stränderna, alltifrån pittoreska små stugor och ordinära villor till herresäten som skulle platsa i Gods och Gårdar. Vi passerar snabbt över de stora ytorna för att sänka hastigheten vid de trånga passagerna. Det är förvånansvärt gott om plats trots att vi bara är en vecka in i augusti.

Vi passerar det smala sundet innan gräddhyllan Rimforsa och nu är vi inne i Åsunden. Det slår mig att antalet bostäder minskar ju längre söderut vi går. Den mörkgröna fonden av barrskog är obruten och det är inte så lite Norrlandskänsla över södra Östergötlands skogar. Vi påminns om att Kinda kanal inte byggdes för turism och rekreation (1865-71) utan som en transportled för timmer och jordbruksprodukter till den växande residensstaden i norr.
 
Rimforsa småbåtshamn.
Vid Råsö bro gör vi halt, slår av motorn och driver med vinden en stund tills hungern gör sig påmind. Långsamt vänder vi norrut med vinden i ryggen och återupplever naturscenerierna ur en annan vinkel. Paus för lunchbuffé på Rimforsa Strand. 50-talets matlagning på spritkök är historia. Vi har det bra.


PS
Ni känner väl till det nya spännande spelet Gissa taxeringsvärdet? Med hjälp av husets storlek, läge intill vatten, antalet bilar på uppfarten och båtens storlek och skick gissar du taxeringsvärdet. Möjligen kan en stor gasolgrill av rätt märke ge en pluspoäng liksom utformningen av altanen. Insinuanta kommentarer om svartbygge ge minuspoäng. Spelet har framtidspotential och väntas överträffa antalet utövare av pokemon. Kom ihåg var ni såg det först.
DS

 
Båtförvaringens motsvarighet till carport? Sedumtak och allt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.