Fortsätt till huvudinnehåll

Finansiell kreativitet i idrottsvärlden




Dags att plocka ner skylten.
Somliga nyheter i sportens värld återkommer med jämna mellanrum. Som det här med att idrottsplatser och ishallar byter namn. På tur står ishallen i Mjölby som inte längre ska heta Toyota Material Handling Arena. Avtalet är uppsagt. Det bekymrar MHC:s ordförande Christer Gustafsson som säger till Corren att det uteblivna sponsorbidraget gör ett stort hål i kassan, dock utan att precisera i siffror. Nu söker klubben andra lösningar med flera mindre sponsorer. Fritidskontoret har kanske en lösning på lut?

Utvecklingen förvånar icke. Stans största industri har aldrig varit generös mot den lokala idrotten, varken med den nuvarande ägaren eller på Konsumtiden. Innan TMHA trädde till som namnsponsor hette den VMP Group Arena och innan dess BT-rinken, det var förstås på Konsumtiden. Oavsett namnsponsor har Mjölbyborna sagt ishallen sedan tillkomsten 1986. Den japanska jätten har ändrat sponsringspolicy och istället ska idrottsföreningar söka stipendier.

Egentligen får man gratulera klubben till en finansiell kreativitet som lyckats sälja namn på en byggnad som man inte äger. Idrottsplatser och ishallar är i regel kommunalt ägda och den i Mjölby är inget undantag. Det förutsätter åtminstone kommunens tysta medgivande.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vallastaden, Svartå strand och Kungsvalla

"Galleria Kvarnen finns i periferin"

"Riv och bygg nytt"