Ytterligare
några ord om Galleria Kvarnen i skuggan av OS. Gallerians problem är också
svensk detaljhandels problem. Den slutsatsen drar jag efter att ha konsulterat
en f d arbetskamrat som numera sitter på en central position på ett stort
detaljhandelsbolag i huvudstaden.
Många
av branschens jättar, H&M är ett exempel, har lönsamhetsproblem och tvekar
om framtidens vägval. E-handel eller vanliga butiker, eller en mix av båda? Många
butikskedjor som varit dominerande inslag i gatubilden i flera decennier i
svenska städer hänger på repen. Visste du att Indiska genomgått två företagsrekonstruktioner
och att den nuvarande ägaren är glad för ett nollresultat 2017? Stadium har
meddelat att de ställer in det årliga eventet för samtliga tusen anställda i
Sverige.
”Inom mitt
bolag gjorde vi en konstellation med ett riskföretag förra
veckan för att se influenser och hur hanterar vi e-handeln och det nya sättet
att knyta upp kunderna med GPS i telefon. Du följs med info från din mobil och
får info i din mobil om erbjudande där du just nu befinner dig”, säger min
informatör.
Mitt i allt detta spelar fastighetsbolagen en tvetydig
roll. Detaljhandelns problem är självfallet också deras problem.
”I USA står oerhört
många Gallerior tomma och fastigheterna går inte att sälja....så i min värld så
lever de stora fastighetsägarna som har Gallerior, på lånad tid. Tiden är slut
då de skär guld med täljkniv. Idag får de jobba för att få butikslägen uthyrda.
Ligger då en galleria i ett B-läge så står lokalerna tyvärr tomma....om de inte
har hyran betald genom långa hyresavtal från förra hyresgästen som beslutar att
flytta på grund av lönsamhetsproblem, fortsätter hen.
Många hyresvärdar är bufflar, säger min sagesman och
berättar ett hårresande exempel från en tidigare anställning i ett annat detaljhandelsbolag.
För att återgå till Mjölby och dess galleria
skulle jag vilja sammanfatta situationen i tre punkter.
1) En ointresserad fastighetsägare,
oförmögen att locka till sig nya, attraktiva hyresgäster och ovillig att sälja
fastigheten om man ska tro den information som lämnades till butikscheferna i
onsdags. Jag påminner om att det är ett år sedan Willys lämnade skutan.
2) Osäkerheten kring konkurrensen
från e-handeln. Hur stor är den idag och hur ser utvecklingen ut?
3) Kan de kommunala
beslutsfattarna tillräckligt om detaljhandeln och dess utveckling? Har de tillräckligt
på fötterna för att sticka in näsan i ett sådant getingbo? Jag är tveksam.
I Finspång har vi Amas... som "utvecklar" centrum, bara Ica och Systemet kvar...
SvaraRadera