Fortsätt till huvudinnehåll

Gallerians problem är inte unika




Ytterligare några ord om Galleria Kvarnen i skuggan av OS. Gallerians problem är också svensk detaljhandels problem. Den slutsatsen drar jag efter att ha konsulterat en f d arbetskamrat som numera sitter på en central position på ett stort detaljhandelsbolag i huvudstaden.

Många av branschens jättar, H&M är ett exempel, har lönsamhetsproblem och tvekar om framtidens vägval. E-handel eller vanliga butiker, eller en mix av båda? Många butikskedjor som varit dominerande inslag i gatubilden i flera decennier i svenska städer hänger på repen. Visste du att Indiska genomgått två företagsrekonstruktioner och att den nuvarande ägaren är glad för ett nollresultat 2017? Stadium har meddelat att de ställer in det årliga eventet för samtliga tusen anställda i Sverige.

”Inom mitt bolag gjorde vi en konstellation med ett riskföretag förra veckan för att se influenser och hur hanterar vi e-handeln och det nya sättet att knyta upp kunderna med GPS i telefon. Du följs med info från din mobil och får info i din mobil om erbjudande där du just nu befinner dig”, säger min informatör.

Mitt i allt detta spelar fastighetsbolagen en tvetydig roll. Detaljhandelns problem är självfallet också deras problem.

”I USA står oerhört många Gallerior tomma och fastigheterna går inte att sälja....så i min värld så lever de stora fastighetsägarna som har Gallerior, på lånad tid. Tiden är slut då de skär guld med täljkniv. Idag får de jobba för att få butikslägen uthyrda. Ligger då en galleria i ett B-läge så står lokalerna tyvärr tomma....om de inte har hyran betald genom långa hyresavtal från förra hyresgästen som beslutar att flytta på grund av lönsamhetsproblem, fortsätter hen.

Många hyresvärdar är bufflar, säger min sagesman och berättar ett hårresande exempel från en tidigare anställning i ett annat detaljhandelsbolag.

För att återgå till Mjölby och dess galleria skulle jag vilja sammanfatta situationen  i tre punkter.
1)    En ointresserad fastighetsägare, oförmögen att locka till sig nya, attraktiva hyresgäster och ovillig att sälja fastigheten om man ska tro den information som lämnades till butikscheferna i onsdags. Jag påminner om att det är ett år sedan Willys lämnade skutan.
2)    Osäkerheten kring konkurrensen från e-handeln. Hur stor är den idag och hur ser utvecklingen ut?
3)    Kan de kommunala beslutsfattarna tillräckligt om detaljhandeln och dess utveckling? Har de tillräckligt på fötterna för att sticka in näsan i ett sådant getingbo? Jag är tveksam.

Kommentarer

  1. I Finspång har vi Amas... som "utvecklar" centrum, bara Ica och Systemet kvar...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna