På plats vid Rv 32 redan 2011. |
Mjölby kommuns slogan från 2011 Världsvan&Hemkär har fått en ny förpackning (en droppe blod). Denna textrad måste vara slitstark efter att ha hängt med i sju år. Reklamfolk är ju ganska ombytliga.
Jag vet inte vad som kännetecknar en effektiv kommunslogan men jag förmodar att reklammakarna syftar på att kommunens ledande tillverkningsföretag (BT och Väderstad-Verken) exporterar större delen av sin produktion och det största detaljhandelsföretaget (Runsven) importerar handelsvarorna. Men ”Världsvan&hemkär” är väl tillräckligt diffust för att läsaren ska kunna tolka in vad som helst.
Grandet sitter i betraktarens öga. Hur ett reklambudskap uppfattas beror naturligtvis på mottagarens värderingar, referenser och humör. Det finns säkert personer som anser att ”Enfaldig och inskränkt” passar bättre men så elak är inte jag.
Alla som sitter i toppen av en liten kommun vill gärna ”sätta kommunen på kartan”. Inte sällan är en slogan ett första steg på vägen. Men de flesta slogans är krystade, långsökta och rentav fåniga och jag känner inte till så många, men kommer ihåg en fyndig bildekal i Västervik: ”FörTJUST". Den sortens dubbeltydighet är oantastlig.
Men Jacob då. Jag har inte skrivit att kommunens slogan är ny. Nej nej. Men LOGGAN är ny.
SvaraRadera