Fortsätt till huvudinnehåll

Gammal slogan blir som ny



På plats vid Rv 32 redan 2011.

Mjölby kommuns slogan från 2011 Världsvan&Hemkär har fått en ny  förpackning (en droppe blod). Denna textrad måste vara slitstark efter att ha hängt med i sju år. Reklamfolk är ju ganska ombytliga.

Jag vet inte vad som kännetecknar en effektiv kommunslogan men jag förmodar att reklammakarna syftar på att kommunens ledande tillverkningsföretag (BT och Väderstad-Verken) exporterar större delen av sin produktion och det största detaljhandelsföretaget (Runsven) importerar handelsvarorna. Men ”Världsvan&hemkär” är väl tillräckligt diffust för att läsaren ska kunna tolka in vad som helst.

Grandet sitter i betraktarens öga. Hur ett reklambudskap uppfattas beror naturligtvis på mottagarens värderingar, referenser och humör. Det finns säkert personer som anser att ”Enfaldig och inskränkt” passar bättre men så elak är inte jag.

Alla som sitter i toppen av en liten kommun vill gärna ”sätta kommunen på kartan”. Inte sällan är en slogan ett första steg på vägen. Men de flesta slogans är krystade, långsökta och rentav fåniga och jag känner inte till så många, men kommer ihåg en fyndig bildekal i Västervik: ”FörTJUST".  Den sortens dubbeltydighet är oantastlig.

Kommentarer

  1. Men Jacob då. Jag har inte skrivit att kommunens slogan är ny. Nej nej. Men LOGGAN är ny.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.