Fortsätt till huvudinnehåll

Handeln i Mjölby mår bra


Handeln i Mjölby mår utmärkt men inte den i Galleria Kvarnen. Är det slutsatsen man ska dra efter beskedet om Dollarstores flytt från Mobilia till Viringe? Bygget av en 3 000 kvm stor butik har startat vid riksväg 32.

Moderna butikskedjor är snabbrörliga. Fungerar det inte på ett ställe är man beredda att pröva nytt. Det är för övrigt inte många år sedan Jysk flyttade från Mobilia till Galleria Kvarnen. Motiveringen var att man behövde lokaler med bättre möjligheter för kunderna att lasta sina varor i bilarna.

Hursomhelst. Viringe är en succé och på väg att slå ut Mobilia eller Depot Mantorp som det kallas numera. Bröderna Johansson på Bleckenstad gård som äger tomten utmed 32:an säger att det finns fler intressenter.
                                            *
Fullmäktiges möten i Mjölby ska televiseras berättade Corren igår. Avsikten är att intresserade åhörare ska ta del av innehållet dagen efter mötet. Det förekom för första gången redan på 2010-talet men rann av någon anledning ut i sanden på grund av otymplig teknik. Dagens teknik gör det möjligt att lyssna på den punkt som du är intresserad av.

Alla initiativ som underlättar för kommuninvånaren att ta del av politiska beslut bör uppmuntras. Kommunfullmäktiges möten är öppna för allmänheten men det är få som utnyttjar möjligheten. Beslutet om BEMAB-huset var ett av de få tillfällen på senare år som fyllde salen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.