Fortsätt till huvudinnehåll

Custom fitting - något för dig?




Ny säsong. Nya förhoppningar.

Utslag som klyver fairway, järnnior som limmar pinnen och känsliga chippar. 

Något alla drömmer om oavsett placering på handicapstegen.

Är custom fitting verktyget som lyfter ditt spel till himmelska höjder?

Ja, är det raka svaret från våra pron Magnus och Fredrik Carlsson.
Golf är en materialsport, låt oss vara överens om det. Vilka klubbor du använder kan hjälpa eller stjälpa ditt spel. I den här artikeln ska vi gemensamt försöka visa hur custom fitting kan hjälpa dig till trevligare rundor.

Custom fitting är en metod att analysera din swing och bollträff med en elektronisk radar som visar klubbhastighet, bollträff, bollbana och hastighet, spinn etc. Med ledning av protokollet plockar våra pron ut en lämplig uppsättning med klubbor avseende skaftets längd och styvhet, greppets tjocklek. klubbhuvudets lie och loft. 
Beställningen skickas till leverantören, i detta fall Cobra, som levererar inom 2-3 arbetsdagar. Cobra har ett stort antal kombinationsmöjligheter med skaft och huvuden för att passa just dig. De ledande klubbtillverkarna lägger ner stora resurser på att utveckla material och produktionsmetoder för att höja kvaliteten på klubbor.

Men Magnus poängterar att lämpliga klubbor inte löser alla problem. Custom fitting bör kombineras med utbildning och träning för att nå det önskade målet. Han berättar en historia om en kund som slicade (kraftig högerskruv) men inte ville lägga ner tid på träning. Lösningen på hans problem att vara bocka om klubborna mycket men detta var ett extremfall.

På frågan om vilka problem som är vanligast med standardiserade järnklubbor svarar Fredrik att skaften är oftast för styva och långa. Samma diagnos kan ställas på drivers: d v s för hårda och för långa skaft. Det senare medför att klubbhuvudet kommer försent och är öppet i träffen vilket orsakar en slice.

Det är inte heller nödvändigt att ha 14 klubbor i bagen men det är viktigt att det inte blir några avståndsglapp i serien av klubbor.

”Undersökningar har visat att 30 procent av rundans slag är med en putter. Motsvarande siffra för wedgar är 13 procent. Det kan därför vara lönande att ersätta exempelvis en järn 5 med ytterligare en wedge för att underlätta närspelet”, säger Fredrik.



Hur vanligt är custom fitting?

”Förra säsongen var var tredje sålt set utprovat med custom fitting. Strategin är att öka den andelen”, säger Magnus och både leverantörer och detaljister är ense om den färdriktningen. Det kostar inget extra att få dina klubbor utprovade.

Vi ger oss ut på drivingrangen där golfprofilerna Torgny och Conny Ekman provat ut varsitt set inför en semesterresa till Frankrike. Efter cirka 40 minuter är utprovningen klar och protokollen fyllda med siffror. Torgny säger att nya klubbor är på tiden och att hans nuvarande set har 15 år på nacken. Magnus beslutade att Torgnys nya driver blir fem cm kortare än den gamla. Conny är nöjd med att den järnsjua han provade gick 10-15 meter längre än hans gamla.

För er som är inne i golfen är vokabulären vardagsmat men för nybörjare kan alla nya termer och siffror verka avskräckande men ta er tid och besök Magnus och Fredrik i shopen som gärna visar och förklarar.  De är snälla och berömmer alla slag. Till och med undertecknads ormdödare.

Anders Jacobsson




Vi får inte glömma bollarna
Vi får inte glömma bort bollarna som naturligtvis är mycket viktiga för spelupplevelsen, påpekar Fredrik. Köp förpackningar med tre bollar i början av säsongen och prova ut det märke du trivs allra bäst med. När du hittat din favorit så håll dig konsekvent till den.

Vilken är favoritbollen?
Srixon Z-Star, svarar Magnus prompt medan Fredrik passar delvis på frågan och säger att etablerade märken som Titleist, Bridgestone, Srixon och Callaway har bollar som passar varje plånbok.

För er som varit med ett tag kan vi meddela att välkända Top Flite (Spalding) är förpassat till de sälla jaktmarkerna.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom