Fortsätt till huvudinnehåll

Custom fitting - något för dig?




Ny säsong. Nya förhoppningar.

Utslag som klyver fairway, järnnior som limmar pinnen och känsliga chippar. 

Något alla drömmer om oavsett placering på handicapstegen.

Är custom fitting verktyget som lyfter ditt spel till himmelska höjder?

Ja, är det raka svaret från våra pron Magnus och Fredrik Carlsson.
Golf är en materialsport, låt oss vara överens om det. Vilka klubbor du använder kan hjälpa eller stjälpa ditt spel. I den här artikeln ska vi gemensamt försöka visa hur custom fitting kan hjälpa dig till trevligare rundor.

Custom fitting är en metod att analysera din swing och bollträff med en elektronisk radar som visar klubbhastighet, bollträff, bollbana och hastighet, spinn etc. Med ledning av protokollet plockar våra pron ut en lämplig uppsättning med klubbor avseende skaftets längd och styvhet, greppets tjocklek. klubbhuvudets lie och loft. 
Beställningen skickas till leverantören, i detta fall Cobra, som levererar inom 2-3 arbetsdagar. Cobra har ett stort antal kombinationsmöjligheter med skaft och huvuden för att passa just dig. De ledande klubbtillverkarna lägger ner stora resurser på att utveckla material och produktionsmetoder för att höja kvaliteten på klubbor.

Men Magnus poängterar att lämpliga klubbor inte löser alla problem. Custom fitting bör kombineras med utbildning och träning för att nå det önskade målet. Han berättar en historia om en kund som slicade (kraftig högerskruv) men inte ville lägga ner tid på träning. Lösningen på hans problem att vara bocka om klubborna mycket men detta var ett extremfall.

På frågan om vilka problem som är vanligast med standardiserade järnklubbor svarar Fredrik att skaften är oftast för styva och långa. Samma diagnos kan ställas på drivers: d v s för hårda och för långa skaft. Det senare medför att klubbhuvudet kommer försent och är öppet i träffen vilket orsakar en slice.

Det är inte heller nödvändigt att ha 14 klubbor i bagen men det är viktigt att det inte blir några avståndsglapp i serien av klubbor.

”Undersökningar har visat att 30 procent av rundans slag är med en putter. Motsvarande siffra för wedgar är 13 procent. Det kan därför vara lönande att ersätta exempelvis en järn 5 med ytterligare en wedge för att underlätta närspelet”, säger Fredrik.



Hur vanligt är custom fitting?

”Förra säsongen var var tredje sålt set utprovat med custom fitting. Strategin är att öka den andelen”, säger Magnus och både leverantörer och detaljister är ense om den färdriktningen. Det kostar inget extra att få dina klubbor utprovade.

Vi ger oss ut på drivingrangen där golfprofilerna Torgny och Conny Ekman provat ut varsitt set inför en semesterresa till Frankrike. Efter cirka 40 minuter är utprovningen klar och protokollen fyllda med siffror. Torgny säger att nya klubbor är på tiden och att hans nuvarande set har 15 år på nacken. Magnus beslutade att Torgnys nya driver blir fem cm kortare än den gamla. Conny är nöjd med att den järnsjua han provade gick 10-15 meter längre än hans gamla.

För er som är inne i golfen är vokabulären vardagsmat men för nybörjare kan alla nya termer och siffror verka avskräckande men ta er tid och besök Magnus och Fredrik i shopen som gärna visar och förklarar.  De är snälla och berömmer alla slag. Till och med undertecknads ormdödare.

Anders Jacobsson




Vi får inte glömma bollarna
Vi får inte glömma bort bollarna som naturligtvis är mycket viktiga för spelupplevelsen, påpekar Fredrik. Köp förpackningar med tre bollar i början av säsongen och prova ut det märke du trivs allra bäst med. När du hittat din favorit så håll dig konsekvent till den.

Vilken är favoritbollen?
Srixon Z-Star, svarar Magnus prompt medan Fredrik passar delvis på frågan och säger att etablerade märken som Titleist, Bridgestone, Srixon och Callaway har bollar som passar varje plånbok.

För er som varit med ett tag kan vi meddela att välkända Top Flite (Spalding) är förpassat till de sälla jaktmarkerna.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna