Fortsätt till huvudinnehåll

Vallastaden, Svartå strand och Kungsvalla


Idag var morgontidningen välmatad. Dubbelmördarens psykiska status, baksidan av skrytbygget Vallastaden och nytt frysaggregat på Kungsvallas hockeyrink fångade mitt intresse. Stort och smått om vartannat. Som det ska vara i en bra dagstidning.

Det är i mitt tycke välgörande när en tidning tar sig tid att syna ett stort projekt bakom kulisserna. Per Olsson på Corren granskar Vallastaden och berättar hur många tomma lägenheter som finns på området. Åtminstone ett av byggbolagen var nära konkurs för en tid sedan. Vad är orsaken? Per berättar att en hyreslägenhet på 50 kvm kostar 9 172 kr i månaden. Kan de höga kostnaderna vara orsaken?

Ett av byggbolagen berättar att de som kom in sist i projektet drabbats av inbromsningen på bostadsrättsmarknaden. Ett bostadsprojekt som fått mycket god press är Svartå strand i Mjölby. Hur ser det ut där? Finns där också osålda/outhyrda lägenheter? Kanske ska Correns reportrar ta en titt där också. Det finns alltid två sidor av myntet.
För något år sedan talade jag med Jens Holmlund, Sverigechef för Protan, det norska bolag som är Europas ledande tillverkare av taktäckningsmaterial.

”Byggnadsbranschen upplever en högkonjunktur av sällan skådat slag. Vi har inte sett peaken ännu, den ligger nog två eller tre år bort. Jag jämför med byggkonjunkturen i slutet av 1980-talet. Frågan är om du eller jag kommer att få uppleva något liknande under vår livstid.”
Det lär väl dröja 20-30 år innan byggprojekt som Svartå strand och Sörby drar igång på nytt. Det brukar ta så lång tid i Mjölby.
                                          
 
Uthyrt i varje stuga?
I år är det 52 år sedan Vadstena kommun beslutade att anlägga en konstfryst hockeyrink på Kungsvalla. Jag tror det var på hösten 1966 beslutet fattades och det firades med en anspråkslös ceremoni. Jag var där tillsammans med min mentor, sportjournalisten Roger Stark på Östgötabladet. Kommunens tekniske chef Hans Stolpe blev omklappad som om han gjort det avgörande målet i ett lokalderby mot MAIF.

Kommittén för konstfrusen isbana bildades 1964 med följande kända Vadstenanamn: Ordförande Gunnar Branting, Bertil Fagrell, Arne "Nickon" Nilsson, Stig Nilsson, Harry Engström, Bengt Rådefeldt och Gunnar Palmer. Kostnadsförslaget för hela projektet låg på 217 000 kr. Jag tror att Vadstena var före Motala med konstfrusen hockeyrink. Därmed lades grunden för många spännande matcher med IK Wasa mot MAIF, Ljungsbro, Mjölby Södra och Västervik.

Det är när jag läser sådana här artiklar jag förstår att jag lämnat juniorlaget för länge sedan. Ett stort tack till Uffe Jönsson som kan allt om Vadstenas idrottshistoria och lite till. Även Uffe har lämnat juniorerna men rör sig på lättare fötter än jag.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna