Fortsätt till huvudinnehåll

Ytterligare en spik i kistan för Norra Kärr


 ”Tasman Metals ansökan är varken allsidig eller övergripande och måste betraktas som ytterst bristfällig.” Det är tekniska nämndens i Jönköping bedömning av gruvplanerna i Norra Kärr vilken offentliggjordes i förra veckan. Ytterligare en spik i kistan för gruvprojektet i Norra Kärr på gränsen mellan Jönköpings och Ödeshögs kommuner?

Det är faktiskt sju år sedan Ingenjörsakademins tidning IVA-Aktuellt berättade om de fantasieggande planerna på storskalig brytning av sällsynta jordartsmetaller i södra Vätternbygden. En historia om industriella intressen mot miljöintressen men också inslag av politisk anpasslighet. Mer om detta senare.

Mineralartsfyndigheterna i området är välkända av geologer sedan hundra år. På 1940-talet gjorde Boliden en närmare undersökning av området utan att påbörja någon brytning. Men nu anses en gruva vara ekonomiskt intressant.

När detta blev känt mobiliserade miljörörelsen och ARV (Aktion Rädda Vättern) tog Norra Kärr under sina vingars skugga. Platsen för den förmodade gruvbrytningen ligger en och en halv kilometer från Vättern och ARV oroar sig för dricksvattnets kvalitet.

Även Ödeshögs kommun sa nej till gruvplanerna utan motivering. Men i september 2012 hade Östnytt ett inslag om Norra Kärr som hade ett positivt anslag. Dåvarande kommunalrådet Magnus Oscarsson (KD) intervjuades och han ombads av reportern att ge sin syn på gruvplanerna. Minst 250 nya jobb är väl smaskigt för en liten landsbygdskommun med avfolkningsproblem? Oscarsson gav de förväntade svaren: Vi måste förbereda oss, skaffa fram mark till bostäder, fler platser i skola och förskola etc. Inte ett ord om att hans kommunstyrelse sågat gruvplanerna jäms med fotknölarna ett halvår tidigare. När KD presenterade sin kommunfullmäktigelista i förra veckan underströk nuvarande kommunalrådet Annicki Oscarsson ännu en gång partiets motstånd mot gruvprojektet.

Stora näringslivsprojekt i Vätternbygden brukar sällan bli verklighet om miljörörelsen bjuder motstånd – det finns fler exempel på detta - men ibland undrar jag om inte miljöaktivisterna oroar sig i onödan. Tasman Metals har inga obegränsade resurser och måste förlita sig på externa finansiärer. En dag kanske pluskan är tom eller så har efterfrågan på den eftertraktade malmen minskat drastiskt. Ett alternativ är att kinesiska myndigheter lättar på de nuvarande exportrestriktionerna för det är i Kina som de största fyndigheterna finns.

För att sammanfatta läget: Tasman har motvind i opinionen, miljövännerna har medvind och medierna på sin sida och myndigheterna är skeptiska. Därtill kommer osäkerhet kring finansieringen. Ett gruvprojekt av denna storlek kostar miljarder innan första malmlasset levererats.

Ur exploatörens synpunkt ligger Norra Kärr geografiskt fel. I Norra Vätternbygden, på gränsen mellan Östergötland och Närke skulle en malmfyndighet få en annan acceptans. Skälet heter Zinkgruvan som brutit zink och annan malm i drygt 150 år och gett bygden många arbetstillfällen. 1995 gjorde jag och fotografen Åke Karlson ett reportage i gruvan och imponerades av de tysta, starka män som bröt malm på 600 meters djup och inte såg dagsljus under någon arbetsdag. Golfbanan i Åmmeberg är byggd på avfallssand från anrikningsverket.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna