Fortsätt till huvudinnehåll

Gallerian kostar kommunen minst 73 miljoner


·        Köpet av Galleria Kvarnen kostar kommunens bolag FAMI preliminärt 73,5 miljoner kr. FAMI betalar 6,7 miljoner kr för aktierna och löser befintliga lån med 66,8 miljoner kr.
·        Kommunen har planer på att koncentrera handeln till de två nedersta våningsplanen och bygga om till kommunala kontor på övervåningen.
  Affären kan stå i strid med kommunallagen och konkurrenslagstiftningen.

Det framgår av det missiv som kommunchefen Dag Segrell skrivit fram för kommunfullmäktiges ledamöter att ta ställning till på tisdag.

Under senaste åren har den nuvarande ägaren investerat 45 miljoner kr i fastigheten varav parkeringsdäcket varit en stor del. Tonvikten har legat på byggnadens tekniska status men några större ambitionen att utveckla det kommersiella innehållet har inte funnits. Många hyresgäster har lämnat under de senaste tio åren.

Gallerians utveckling har oroat kommunen och lokala intressenter länge. Redan 2016 kontaktades kommunen av köpmän som med oro såg på utvecklingen i gallerian och påbörjade en diskussion om att köpa fastighetsbolaget med kommunen som en intressent. Det upplägget sprack och sedan dess har FAMI utrett möjligheten att ensam förvärva bolaget. Förhandlingarna har pågått sedan i höstas.

Under rubriken juridiska aspekter skriver Segrell att FAMI:s eventuella köp kan strida mot kommunallagen och eventuellt konkurrenslagstiftningen. Kommunens Advokatbyrå Delphi varnar för ett köp på grund av lagarnas utformning. FAMI måste vässa sina argument om det blir domstolsförhandling.

Motivet för kommunens agerande är att rädda centrumhandeln i en växande kommun som har ambitionen att öka till 30 000 invånare. Men avsikten är inte att långsiktigt driva och förvalta en kommersiell fastighet utan att under en övergångsperiod försöka reda upp en besvärlig situation. Så snart det är möjligt är ambitionen från FAMI:s sida att ta in privata delägare och på sikt avyttra FAMI:s ägande.

Affären är inte slut i och med de 73 miljonerna. Det finns en risk för att kommunen behöver skjuta till ytterligare pengar för att upprätthålla soliditeten på 25 procent. Tillkommande hyresintäkter om man lyckats hyra ut till nya hyresgäster förbättras förstås kalkylerna

Det verkar som om kommunfullmäktige ledamöter får en svårtuggad nöt till livs på tisdag.








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna