Fortsätt till huvudinnehåll

De rika och de döda


Tillhör du, liksom jag, den stora skara som gillar kriminalhistorier? Som tycker om både Morden i Midsomer och Henning Mankells böcker? Då ska jag tipsa om I rättvisans tjänst som sänds i TV 4 Fakta på vardagseftermiddagarna. Alla fall är hämtade ur verkligheten.

Huvudingredienserna är klassiska. Äldre rik man, yngre hustru i andra eller tredje äktenskapet, otrohet, droger och/eller prostitution. Barn i olika kullar och arvstvister är andra vanliga inslag. Ni har redan räknat ut vem som blir offret.

Bostadsmiljöerna är exklusiva, soldränkta orter i Kalifornien och Florida eller östkusten. Massmediatrycket är enormt och huvudpersonerna blir kändisar över hela kontinenten. Om den tilltalade är riktigt förmögen företräds han/hon av en kändisadvokat som inte skyr några tricks för att åtalet ska ogillas. Rättegången mot OJ Simpson är ett typexempel.

Tittaren vägleds av precisa och väl avvägda kommentarer från Dominick Dunne, en välklädd gråhårsfarbror med runda, sköldpaddsfärgade glasögon.

Utredningarna är långvariga, komplicerade och det tar inte sällan 6-7 år innan en laga kraftvunnen dom faller, vanligtvis 25 år till livstid, men även dödsstraff förekommer om brotten skett i Texas eller Kalifornien. Oftast är det något kriminaltekniskt bevis som fäller avgörandet.

Hjältarna är självfallet de ärrade, något överviktiga utredare som inte ger tappt utan borrar vidare i utredningens alla detaljer. När de intervjuas är de pensionerade och har fått distans till fallet och kan till och med medge något misstag.

En perfekt underhållning en regnig eftermiddagstimme. Verkligheten överträffar dikten. Det enda som stör mig är de otaliga reklamavbrott som fallet är med alla TV 4-kanaler. Jag skulle också önska större bakgrundskunskap om det amerikanska rättssystemet. Eftersom lagstiftningen varierar mellan staterna kan det bli mycket komplicerat när flera staters myndigheter är involverade i utredningen. Det händer att misstänkta mördare går fria på grund av formella misstag av någon jurist.

I nästa inlägg ska jag berätta om Dominick Dunne vars levnadsöde är värt en egen story.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.