Fortsätt till huvudinnehåll

Miljarderna rullar på rälsen


Idag ska jag göra det bekvämt för mig och bara hänvisa till denna elva dagar gamla artikel i Dagens Industri. Jag ska bara göra den kommentaren att ägaren till Skänningekulturen AB har tillräckligt med pengar för att bygga en egen liten järnväg med eller utan stationshus.


1,6 miljarder på tio år - facit för ÖoB-arvtagare
Uppdaterad 2010-08-11 09:37
Lågpriskedjan Överskottsbolaget har öst guld över ägarna under 2000-talet. Det senaste decenniet har arvtagarna till grundaren Rune Svenssons imperium höstat in 1,6 miljarder kronor i utdelning, skriver Dagens Industri.
Överskottsbolaget har fördubblat sitt butiksnät på 10 år från 42 till 85 butiker. Omsättningen har utvecklats i nästan samma takt, från 1,8 miljarder kronor år 2000 till dagens drygt 3,5 miljarder kronor.
Inom tre år uppger bolaget att målet om 100 butiker ska vara uppnått.
De 15 butiker som återstår ska i första han läggas i citylägen i storstäderna. I Stockholm är målet att ha minst en butik i varje stadsdel, skriver DI.
Ägarna består av fyra familjegrenar till grundaren Rune Svensson, varav vd Oskar Svensson ingår i en. Sedan 2000 har de kunnat plocka hem knappt 1,6 miljarder kronor i utdelning. (Min kurs.)
Den största utdelningen gjordes 2006, då 470 miljoner kronor delades ut. 2007 och 2008 blev det inga utdelningar alls då bolaget gjorde tunga logistik- och it-investeringar. Men 2009 kunde ägarna åter sätta guldkant på tillvaron, utdelningarna uppgick då till 200 Mkr.
Bolagets rörelseresultat uppgick 2009 till 150 Mkr, att jämföras med 135 Mkr år 2000. Det svaga marginalutvecklingen förklaras, enligt vd Oskar Svensson, av de senaste årens stora investeringar.

di.se
Publicerad 2010-08-11 09:23 Uppdaterad 2010-08-11 09:37

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.