Fortsätt till huvudinnehåll

Framtiden för Boxholms Ost?

Boxholms Ost säljs till Arla är dagens näringslivsnyhet. Enligt nuvarande ägaren Bengt-Åke Bengtsson är huvudskälet att säkerställa mjölktillgången för mejeriet. Hur pass rimlig den förklaringen är kan jag inte bedöma. Bengtsson försäkrar också att det inte blir några förändringar i produktion, sortiment, försäljning eller medarbetarnas anställningsvillkor. Hur länge håller ett sådant löfte, är min första tanke.

Correns artikelförfattare Andreas Schander är inne på samma tankegångar och ställer frågan: ”Finns det någon risk att Arla har andra synpunkter om några år?” ”Nej, de vill satsa och de går inte i en sådan här stor affär och sedan lägger ner”, är Bengtssons svar.

Men det ligger enligt min erfarenhet alltid en fara i att ett lokalt förankrat ägande övergår i en stor anonym koncern. Det har jag sett på flera håll i både Motala och Mjölby. Nedläggningen av kvarnen är det senaste exemplet.

Sen kan man fundera över vad som menas med ”lägga ner”. Arla kan mycket väl flytta produktionen till något av sina större mejerier utan att lägga ner bolaget Boxholms Mejeri AB. Man köper varumärke, kundregister, inventarier tillverkningsmetoder etc. Sådant har skett förr i de mest skilda branscher. Boxholms mejeri är trots allt en lättviktare i branschen med en blygsam marknadsandel.

Funderingar av det här slaget brukar kallas att måla fan på väggen i förtid, men för de anställdas och kommunens skull hoppas jag att allt förblir vid det gamla. Det är tillräckligt med sågverkets ekonomiska bekymmer.

Mera mat. Den vanliga veckorundan till City Gross. Söker mig mot hyllorna med jordnötter och chips. Estrella skyltar med en nyhet, chips som kallas Proviant och är några millimeter tjockare än vanliga chips till det facila priset av 166 kr/kg. Ja, så stod det inte på skylten men 90 gram till ett pris av 14:95 motsvarar 166 kr kilot. Kollar priset på en vanlig påse Estrella chips, 66 kr kilot. Smakskillnad värd 100 spänn kilot?

Gå inte på den bluffen, gott folk!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom