Fortsätt till huvudinnehåll

En fredag i Vadstena i september 1971




VGIF står inför en ödesmatch i fyran, turismen minskar, kommunledningen förbereder en skattehöjning och avvecklingen av Thulins konfektionsfabrik fortsätter. En vanlig fredag i Vadstena i september 1971 speglad i Östgöta-Bladet nr 108.


Huvudnyheten var att Vadstenaturismen minskade något 1971 jämfört med 1970 och att en restaurang var önskvärd bland turisterna. Artikeln är skriven av Uffe Holmertz och avslutades på sidan 7. Statistikredovisningen vid turistsäsongens slut är ett genomgående tema i Vadstenas lokaljournalistik genom åren. Restaurangbristen är numera avhjälpt med besked.


En annan framträdande artikel över fyra spalter ”Markant ökning i staden av de sociala utgifterna” är skriven av Gunnar ”Gabbe” Gabrielsson. En avslutad artikel på ettan handlar om skattehöjning med 80 öre till nästa år. Skribenten (troligen chefredaktör Lindman) konstaterade att landstinget planerar en skattehöjning med 50 öre så Vadstenaborna kan räkna med en total skattehöjning på 1:30. Inga våldsamma demonstrationer på Storgatan för den skull.

Annars är det den ålderdomliga layouten som slår en mest. Långa oavslutade artiklar på ettan med halvfeta ingresser på upp till fyra spalter. Kursiva och raka rubrikstilar om vartannat samt saxade rubriker vilket är en dödssynd idag. På Corren hände det att vi mätte andelen män/kvinnor på bilderna och det var vanligast med män på bilderna. Bladet var vid denna tidpunkt tydligen en förebild för samtliga tre bilder på ettan innehöll bara kvinnor. Titulaturen var korrekt och samtliga avfotograferade titulerades fruar utom fröken Lindqvist på turistbyrån.


På familjesidan har undertecknad bidragit med en bild och en artikel ”Fem generationer firade i Skedet” där barn, barnbarn, barnbarns barn och barnbarns barnbarn firade Karl-Johan Jarls 94:e födelsedag. Ett av dessa barnbarns barn var min dåvarande fästmö Ing-Marie Jarl (numera min hustru).


Karl-Johan Jarl, en lång och reslig karl, var en intressant person och hade jag kommit in tidigare i bilden hade jag gjort en ingående intervju med honom. Han var bygdens verkliga bilpionjär och den första traktorföraren. Tillsammans med en kompanjon lärde han bönderna söder om Vadstena att köra nymodigheten. 1922 startade han eget åkeri med en T-Ford som även gick som taxi. Två år senare köpte han den första lastbilen. Han drev åkeriet till 1948 då han överlät rörelsen till sonen Karl Gustav Jarl och dottersonen Ingemar Jarl. Han fortsatte dock att köra personbil fram till högertrafikomläggningen i september 1967 lagom till 90-årsdagen.


Sporten huserade på baksidan och det var mitt territorium. Toppartikeln var att Nässja BK fått tre nyförvärv inför bandysäsongen: Janne Sjöholm från IFK Motala, Stefan Hagberg från Skänninge och Ola Hättström från Medevi. Inom parentes kan jag berätta att Stefan Hagberg är far till Henrik Hagberg, sedermera svensk mästare i Sandviken, landslagsman och världsmästare. Här berättas också att Arne Larsson – en av tre duktiga bröder Larsson i Nässja – hade avvisat ett bud från Derby som var nya i div II. Arne föredrog hembygdens klubb.


Den andra artikeln var en förhands inför lördagens bottenfinal mellan VGIF och Mjölby Södra i div IV och andra funderingar inför övriga veckoslutsmatcher.

Laguppställningarna var en lång kavalkad av bekanta namn varav många är Vadstena trogna fortfarande. Wasa: Lars-Gunnar Karlsson i mål, Uffe Jönsson, Jan-Erik ”Bounty” Olofsson, Anders Nilsson, Mats Almgren, Bengt-Göran Wissman och Motalaförvärven Tommy Högberg och Ravil Bolgakov.


I VGIF stod Patrik Johansson i mål, sen kom ”Polarn” Andersson, Johnny ”Cash” Karlsson, Ulf ”Pigge” Häger, Sören Lund, Roger Pihl, Kenta Larsson och den störste bolltrollaren av dem alla, Rolf ”Offen” Trygg.


Av dessa blev Anders Nilsson allsvensk i Derby och jag vet att IFK Norrköping var intresserade av målvakten Lars-Gunnar Karlsson. Vid den tidpunkten var Gösta Löfgren tränare i Norrköping och jag talade med honom om en eventuell övergång.


Även i gulsvarta Ödeshögs IK fanns många duktiga lirare som Sven-Lennart Svensson, bröderna Svante och Sören Piel, Lasse Åberg, Gert Axelsson och Keller Johansson.


Åren går men kärleken till fotboll och gulnade tidningslägg består.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna