Fortsätt till huvudinnehåll

"Vem vill tillhöra samma nätverk som morsan"


Corren Kultur har idag genomfört en intressant enkät där chefer på olika Östgötaföretag fått säga sin mening om Facebook på jobbet. Trots att det handlar om företag i olika branscher så är åsikterna ganska entydiga. Om de anställda Facebookar på jobbet är det inget större problem, var och en får använda sitt omdöme och om någon kritiserar arbetsgivaren, som fallet var med arbetaren på Volvo i Skövde, får man ta tag i det problemet när det uppkommer

Företrädaren för Cloetta säger att man använder FB för kampanjer och produktlanseringar men de anställda får inte använda FB på arbetstid. Det är väl sådant som kallas att sitta på dubbla stolar. ”Knapra gärna på en Cloetta kexchoklad när du uppdaterat din statusrad men bara hemma på kammarn”.
Även Gustav Johansson på Markus reklambyrå använder FB för kunders olika kampanjer. Tror jag det, FB är ju gratis.

Jag tror att FB som tidstjuv på jobbet är ett överskattat problem. Tidstjuvar har förekommit på arbetsplatserna långt före Facebook. Jag har då aldrig varit med om att någon chef ingripit mot dem som babblat långa privatsamtal på de arbetsplatser jag haft genom åren.

Facebook har haft en explosionsartad utveckling med 500 miljoner användare världen över. Detta kommenterade massmediaforskaren professor Jeffrey Cole under Internetdagarna. Men den utvecklingen kommer inte att fortsätta. Facebook kommer att ersättas av andra, mindre nätverk precis som Facebook en gång ersatte MySpace.

”För vem vill egentligen tillhöra samma nätverk som morsan” sammanfattade Jeffrey Cole.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.