Fortsätt till huvudinnehåll

Viasat flirtar med golfspelare

Viasat flirtar med landets golfspelare och visar US Open gratis i golfkanalen under fyra dagar. Och jag njuter till fullo även om jag erkänner att jag somnade vid tiotiden på fredagskvällen. Golfsändningar har ju precis inte samma intensitet som fotbolls- eller hockeymatcher.

Den som alla vill se som segrare på söndag natt är förstås Rory McIlroy, den 22-årige nordirländaren som så snöpligt förlorade Masterstiteln sista dagen i våras. Som typ påminner han om vad engelsmännen brukar kalla ”the boy next door”. Nu leder han på -12 (efter två speldagar) vilket är ett rekord i sig. Fullt ös från första till sista stund är hans melodi och den inställningen kan man bara älska.

Kommentatorn Mats Hallberg påpekar att 22-åringen inte är riktigt mogen i sitt spel ännu. Han saknar en plan B vilket är nödvändigt när slagen inte sitter exakt som det är tänkt från början. En reservplan har alla stora mästare haft i bagen.

Denna gång tror jag inte McIlroy klappar ihop. Han är trots sin ringa ålder en rutinerad spelare med två tredjeplaceringar i majors.

Många i branschen insatta beklagar att sponsorer och media tappar intresset nu när Tiger Woods tillfälligt (?) är ute ur leken. Jag tycker tvärtom. Det blir roligare tävlingar när ett tiotal spelare har chansen än när den buttre Tigern mer eller mindre rutinmässigt hämtar ut de stora pokalerna och de feta segercheckarna.

Startfältet innehåller många intressanta och färgstarka namn som McDowell, spanjoren Quiros, Villegas, Lowe, Stricker, Garcia och varför inte svenskar som Hansson, Stenson, Karlsson Edfors och unge Alexander Norén.

Själv inväntar jag lördagskvällens sändning genom att spela en match i tävlingen med det mer prosaiska namnet Gubbcupen på hemmabanan. Har en känsla av det blir färre birdies och par än på Kongressional. Men visst är det kul när bollarna någon gång studsar rätt och vi slipper regn och åska.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom