Fortsätt till huvudinnehåll

Den pristagaren var inte mediatränad



När övergår allmänintresse till egenintresse? Det har jag haft anledning att fundera på alltsedan ett möte i Mjölby kommunfullmäktige 2002 när den första vindkraftplanen skulle antas. En majoritet av fullmäktigeledamöterna tyckte att byggnadskontoret gjort ett gediget arbete som gjort rimliga avvägningar mellan natur och miljö. Slättbygden i kommunens sydvästra kring Bjälbo ansågs lämplig för lokalisering av flera vindkraftverk om hänsyn togs till de vackra kyrkbyarna på slätten. Däremot var inte norra delen av kommunen (f d Bobergs kommun) särskilt bra ansåg utredarna och skogsbygden i söder kom inte på tal. Någon enstaka ledamot var skeptisk till vindkraft överhuvudtaget

Nu började det röra på sig i bänkarna, särskilt bland centerpartister och moderater. Varför var inte den eller den trakten lämplig att placera vindkraftverk i, var en vanlig fråga. Vad hade dessa ledamöter gemensamt? Jo, de var gårdsägare och började agera för sina och sina släktingars intressen. De såg möjligheten till en lönsam, skattesubventionerad affär försvinna.

Plötsligt var det inte längre frågan om kommunens bästa eller ens partiets bästa. Egenintresset sken igenom på ett ogenerat sätt och de brydde sig inte ens om att försöka kamouflera det.
Nåväl vindkraftplanen gick igenom och sedan dess har antalet vindkraftverk vuxit enormt särskilt i trakten av Skänninge. En orsak har varit att kommunägda Mjölby Svartådalen Energi engagerat sig. Vindkraftplanen är numera överspelad och en ny är på gång. Restriktionen om att inte bygga i skogen finns inte längre. Bara försvarsmaktens protester kring flyget har satt ett tillfälligt (?) stopp på östgötaslätten.

Debatten fick ett märkligt efterspel för min del. Efter artikeln blev jag mejlbombad av en ingenjör på något vindkraftvänligt forskningsinstitut som inte tyckte att min artikel var tillräckligt positiv. Han räknade med att alla journalister borde sjunga vindkraftsevangeliets lov. Det hjälpte inte att jag förklarade att jag gjorde ett refererat av vad som sades i talarstolen och att mina egna åsikter var ointressanta. Han tystnade inte förrän jag påpekade att det var märkligt att han, som inte var på plats, var bättre informerad om hur diskussionerna gick än jag. Ingenjören visste allt om vindkraft men om beslutsprocessen i en kommun visste han föga.

Miljörörelsen är den nya religionen som inte får ifrågasättas.

I morgon är det Broarnas dag och då brukade ett kommunalt miljöstipendium delas ut. För knappt tio år sedan gick det till en lantbrukare i Skänningetrakten som var en vindkraftpionjär. En kommunal tjänsteman och jag delade bil ut till lantbrukarens bostad. Efter att denne delat ut stipendiet och läst upp motiveringen var det dags för intervju. Varför har du byggt vindkraftverk var min inledande fråga. ”För att min rörelse ska ha ett tredje ben att stå på förutom potatisen och övriga odlingar”, blev svaret. Bara ekonomiska argument, inte ett ord om miljön. Det märktes tydligt att tjänstemannen inte var glad åt svaret. Odalmannen var nog inte mediatränad. Tjänstemannen var ingen muntergök i vanliga fall och bilfärden hem till Mjölby blev helt tyst.

Kommunens miljöpris delas inte ut längre. Orsaken lär vara kandidatbrist.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom