Fortsätt till huvudinnehåll

Zacke: Greener som kräver säkerhetsbälten



Det tunga gardet rullade in i kommentatorsbåset tredje dagen av US Open – altmeister Göran Zachrisson.
Zacke är en av de mest särpräglade kommentatorerna i svensk TV-historia. Han har betytt lika mycket för golfsporten som ”Pjäx’” Pettersson för utförsåkningen. Ingen kan som Zachrisson starta en tankegång, fortsätta på en andra och fullfölja en tredje. Det krävs en finkalibrerad mottagare för att hänga med. Ibland tappar han tråden men oftast lyckas han plocka upp den fyra minuter senare. Två, tre spelare kan växla i ledningen medan Zacke berättar en anekdot om någon brittisk earl som på 1700-talet planterade in ädelfisk i den damm som vaktar inspelet till 18:e green.
Zacke är ursäktad. Golfsändningar kan vara sex timmar långa och då är det bra att ha ett lager av information att förmedla till tittarna. Han är sprängfylld av kunskap om spelare, instruktörer, svingteknik speltaktik, banor och banarkitekter. Alltsammans kryddat med lite filosofiska funderingar. I detta avseende påminner han om en annan mästare i etermedia – Lars-Gunnar Björklund som kunde göra underhållning av vilken bökig brottningsmatch som helst.
Gentemot unga svenska proffs intar han en farbroderlig attityd och förmedlar goda råd.
Populariteten är grundmurad. Vid invigningen av Omberg i augusti 2002 var Zacke inbjuden liksom Joakim Haeggman, Patrik Sjöland och Pierre Fulke. Haeggman konstaterade med en blandning av allvar och skämt att det inte var golfpronas utan Zackes namnteckning som var mest eftertraktad bland de unga autografjägarna.
Zacke har byggt sitt varumärke alltsedan mitten av 1960-talet när han syntes på stora reklamtavlor som fotomodell för varuhuset PUB, ofta tillsammans med någon vacker kvinna. Under 1960-talet var han Svensk Golfs redaktör men det sägs att han hade svårt att hålla utgivningsschemat för rätt vad det var fick han för sig att en veckas skidåkning i franska Alperna skulle sitta fint. Han var också varit rödkavajad reporter på Sportspegeln. En TV-kritiker skrev vid ett tillfälle ”att när ett inslag om Tour de France börjar med en närbild på ett spinnande hjul, ja då vet man att upphovsmannen är Göran Zachrisson”. Under fotbolls-VM i Tyskland 1974 visade han hur de brasilianska landslagsstjärnorna tog betalt av media för att medverka i intervjuer. Zacke upptäckte detaljer som andra reportrar missade i kringreportagen.
I kväll lotsar han oss igenom finaldagen av US Open. Jag väntar med stort intresse på hans förklaringar om Rory McIlroy missar titeln även denna gång.
Zacke-citat lördag 18 juni
”Greenerna är så snabba att det går inte att gå på dem utan säkerhetsbälte.”

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom