Fortsätt till huvudinnehåll

Jag dreglar av förväntan

Corren sätter idag sökarljuset på sportbranschen. Norska XXL Sport och Vildmark ska etablera sig på ett 4 000 kvadratmeters nybygge på Tornby. Tidningen gör en relevant jämförelse med hemelektronik där utlandsägda kedjor som Elgiganten och Media-Markt satt branschen i gungning, vilket resulterat i en konkurs för Onoff och två nedlagda Expertbutiker i Norrköping. Uppstickarna på respektive marknader har det gemensamt att de har tillräckliga muskler för att klara några år med röda siffror på bokslutets sista rad för att kapa åt sig marknadsandelar.

Tidningen har frågat övriga sporthandlare om den nya konkurrensen och de säger att de välkomnar den. Och vad skulle de annars svara? Den vd som offentligt medger att han är bekymrad över ökad konkurrens har halva foten inne hos konkursdomaren.

Men just norrmännens inriktning på vildmark förbryllar mig en aning. Är det verkligen så många svenskar som knallar omkring i fjällen vinter som sommar? Men det är klart att en Canada Goose- eller Fjällrävenjacka för några tusen funkar även vid en stilla promenad runt Skogssjön.

Den lokala Intersporthandlaren i vår lilla stad behöver nog inte bekymra sig för att XXL flyttar in i Galleria Kvarnen.

Den marknad som intresserar mig mest är givetvis golfen. Där har de lokala shoparna på klubbarna i många år endast haft marginell konkurrens av Intersport och Stadium. Men på senare år har Dormy ryckt fram med stora butiker i Örebro, Norrköping, Stockholm, Malmö, Göteborg och Ängelholm. Jag har inget emot mina kompisar i den lokala golfshopen, tvärtom, men erkänner att jag dreglar av förväntan när jag går in i en Dormybutik. Snyggt och överskådligt exponerat, klubbor till vänster och kläder till höger och rakt fram finns bollar, handskar och övriga tillbehör samt en stor puttinggreen. Och alltid något prisvärt erbjudande året runt.

Företagets katalog som distribueras till alla medlemmar i förbundet är rena golfpornografin och ger upphov till drömmar om 250-metersdrivar och ett knippe birdies per rond. Klart en att sådan massiv marknadsföring ger klirr i kassan.

Eller är det så självklart? Jag går in på 121.nu och läser 2010 års bokslut för Dormy Golf an Fashion AB:

213 miljoner i omsättning, vinst efter finansnetto på 13 miljoner, en likviditet på 88,8 procent och en soliditet på 72,5 procent. Döm själv.

Kommer den svenska golfmarknaden att utsättas för en liknande attack från utländska intressenter? Knappast troligt. Marknaden är för liten helt enkelt. Det räcker inte med en halv miljon golfspelare för att några riskkapitalister ska dansa in på arenan.

FOTNOT: LHC har problem i dag och ganska många östgötar är skadeglada.. Jag hör inte till dem. Östergötland behöver sina elitlag. LHC ska vara kvar i elitserien, ÅFF och Norrköping hör hemma i allsvenskan och så säger jag välkommen tillbaka till IFK Motala i elitserien.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom