Fortsätt till huvudinnehåll

Tidningskrig i Tranås


Det är inte ofta två dagstidningar är osams offentligt. Men Tranås-Posten och Tranås Tidning går en match hos Reklamombudsmannen (RO). Hittills leder TP på poäng eller har t o m vunnit matchen.

Saken är den att Tranås Tidning har en sargreklam i Bredstorpshallen med texten ”3 av 4 läser Tranås Tidning”. TP anser att den är vilseledande och vänt sig till RO (många förkortningar här).

RO finner att påståendet är generellt och har en oklar innebörd som kan uppfattas på olika sätt såsom tre av fyra i länet eller tre av fyra i kommunen eller i det område som tidningen bevakar lokalt. TT måste kunna styrka sitt påstående, skriver RO i sitt utlåtande.

Det är i TP jag läst om denna publicistiska konflikt. TP har sökt TT:s vd Biljana Savic för en kommentar men utan att lyckas. Det är så det brukar vara när man söker direktörer, oavsett om de arbetar i det fria ordets tjänst eller inte.

RO har inget att säga om reklamens placering men jag utgår ifrån att den ligger på offsidegränsen. Vad JK, JO, KO och DO har att säga i frågan framgår inte.

TT är annars en favorit i norra Småland. Inte minst för dess fantasifulla rapporteringar om en snabb cyklist i somras. Han var så snabb på pedalerna att han blev bötfälld. Fast Tranåspolisen (höll på att skriva TP av bara farten) hade ingen aning om detta.

Bara för att få tillfälle att excellera i förkortningar lägger jag till att nyheten om den snabbe cyklisten fick riksspridning tack vare ett telegram i TT (Tidningarnas Telegrambyrå).

Nu lägger jag mig på sofflocket och läser resten av TP. Sen väntar AB som är en annan typ av tidning. I morse läste jag ÖC.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom