Fortsätt till huvudinnehåll

Dålig träffbild för reklambudskap



Enligt nättidningen Idrottens Affärer pågår ett lågintensivt krig mellan sponsorer, idrottsmän och förbund å ena sidan och SVT å andra sidan. De förra är beredda att lägga ner mycket ansträngningar för att exponera loggan i rutan några minuter. Ibland kan denna kamp ta sig löjeväckande uttryck.

TV-sportens chef Per Yng tycker att tävlingsmiljön är nerkladdad med kommersiella budskap och att TV-sporten måste rätta sig efter sändningsreglerna. Reglerna tillåter inte ”otillbörligt ekonomiskt gynnande” och Granskningsnämnden övervakar att dessa följs.

Ibland händer att idrottsmannen kommer till studion klädd i en vanlig tröja för att sedan dra av sig den när det är intervjudags för att exponera en annan tröja med ett kommersiellt budskap. Vid enstaka tillfällen har det hänt att intervjun utgått eller att logotypen redigerats bort i efterhand.

Per Yng menar att det är en ständig avvägning mellan det journalistiska värdet av en intervju och idrottsmannens önskan att synas i rutan. För min del tycker att båda parter anstränger sig i onödan. Konsumentens förmåga att orientera sig i floran av olika logotyper är liten och många ser inte ser skogen för bara träd. Gör ett experiment: blunda och se ditt favoritlags matchtröja framför dig. Hur många reklambudskap kan du återge? Något?

Eller för att ta ett näraliggande exempel. Mjölbys ishall har i fem åt haft namnet VMP Group Arena. Om jag går ut på stan och frågar tio personer vilken bransch VMP Group är verksam i blir nio av dem mig svaret skyldig. Bättre är inte träffbilden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom