Fortsätt till huvudinnehåll

Dålig träffbild för reklambudskap



Enligt nättidningen Idrottens Affärer pågår ett lågintensivt krig mellan sponsorer, idrottsmän och förbund å ena sidan och SVT å andra sidan. De förra är beredda att lägga ner mycket ansträngningar för att exponera loggan i rutan några minuter. Ibland kan denna kamp ta sig löjeväckande uttryck.

TV-sportens chef Per Yng tycker att tävlingsmiljön är nerkladdad med kommersiella budskap och att TV-sporten måste rätta sig efter sändningsreglerna. Reglerna tillåter inte ”otillbörligt ekonomiskt gynnande” och Granskningsnämnden övervakar att dessa följs.

Ibland händer att idrottsmannen kommer till studion klädd i en vanlig tröja för att sedan dra av sig den när det är intervjudags för att exponera en annan tröja med ett kommersiellt budskap. Vid enstaka tillfällen har det hänt att intervjun utgått eller att logotypen redigerats bort i efterhand.

Per Yng menar att det är en ständig avvägning mellan det journalistiska värdet av en intervju och idrottsmannens önskan att synas i rutan. För min del tycker att båda parter anstränger sig i onödan. Konsumentens förmåga att orientera sig i floran av olika logotyper är liten och många ser inte ser skogen för bara träd. Gör ett experiment: blunda och se ditt favoritlags matchtröja framför dig. Hur många reklambudskap kan du återge? Något?

Eller för att ta ett näraliggande exempel. Mjölbys ishall har i fem åt haft namnet VMP Group Arena. Om jag går ut på stan och frågar tio personer vilken bransch VMP Group är verksam i blir nio av dem mig svaret skyldig. Bättre är inte träffbilden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

340 år med släkten Ehrenkrona

Norra gaveln av Hulterstad. Hulterstads takstolar fullkomligt bågnar av Ehrenkronska släkttraditioner. Sammanlagt 340 år har 13 generationer styrt på gården och den nuvarande ägaren Carl-Erik Ehrenkrona (f-49) är den sjunde generationen i obruten följd. Den har aldrig varit ute till försäljning på den fria marknaden utan vandrat vidare genom arv och släktförbindelser. En feodal tradition utan motstycke i Mjölbytrakten. På övre våningen av Hulterstad hänger porträtt på samtliga ägare med hustrur från generalen Jakob Burensköld till och med överstelöjtnanten Carl Erik Hjalmar Ehrenkrona. Andra kända adelssläkter i annalerna är Gyldenklou, Burensköld och von Schwerin. Den förste Ehrenkrona som bodde på Hulterstad var hovstallmästare Erik Philip Gammal Ehrenkrona. Han tillträdde 1781. Han var brorson till riksrådet Karl Gustaf Gammal Ehrenkrona som var gift med Ulrika von Schwerin. Hulterstad ligger några kilometer söder om Mjölby i Svartåns dalgång mellan ån och ...

En gravsten i Vadstena

  I alla officiella handlingar stavas namnet Kroeger men på gravstenen stavas det Kreuger. En oansenlig gravsten på Vadstena kyrkogård. Märkt av tidens tand och utan utsmyckningar. Här vilar stoftet av en man vars livsöde måste vara ett av det förra seklets märkligaste. Vadstenabon Bengt-Arne Gustavsson har skrivit en intressant bok om mannen som tillbringade 57 av sitt 92 år långa liv på olika institutioner varav de sista 27 på Birgittas sjukhus. Johannes Kroeger var den siste i Sverige att dömas till döden för mord 1918. Sommaren 1972 träffade jag honom tillsammans med Ulf Holmertz för Östgöta-Bladets räkning. Det var ingen journalistisk bragd utan följden av att Aftonbladets radarpar Ebba von Essen och Kai Rehn gjorde ett mittuppslag på honom. Kroeger var 90 år gammal och yttrade inte ett ord. Hans specielle vårdare, Borrud tror jag hans namn var, berättade att de tillbringade dagarna mest med att spela schack. Mellan dem rådde ett grundmurat förtroende...

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindsk...