Fortsätt till huvudinnehåll

"Batonger och offentligt prygel"



 Mjölby kommun sänker hastigheten på Kungsvägens östra del från 50 km/tim till 30 km. Avsnittet är 1,3 km långt, från Kungsporten till Vifolkavallsvägen. Beslutet gäller från första juli 2014.

 Beslutet har förberetts i hemlighet i en arbetsgrupp som letts av trafikingenjör Nils S Johansson. Politikerna har ännu inte tagit det formella beslutet. De funderar över på vilket sätt beslutet ska offentliggöras väl medvetna om att det kommer att vålla protester. 30 km är sedan några år högsta tillåtna hastighet på Kungsvägen från kyrkan till korsningen med Smålandsvägen-Skänningevägen.

Den här delen av Kungsvägen är hårt trafikerad med ett vardagsgenomsnitt på 6 000 fordon per dygn. Kungsvägen är infartsled från motorvägen österifrån och det finns åtskilliga utfarter från bostäder och butiker. Det finns också en bussdepå vid Åsas Närköp. När det varit match på Vallen är det långa köer för att köra ut på Kungsvägen.

-Hög tid att göra något radikalt åt trafiksituationen på Kungsvägen, säger Nils Johansson. Det är hela arbetsgruppen överens om.

Han ger sig in på avancerad matematik när jag frågar om tidsförlusten.

-Tidsförlusten är en minut och så bråttom har ingen, förklarar han.

Hur ska övervakningen ske? Polisen klarar ju inte att övervaka nuvarande hastighetsgräns.

 -Polisen är informerad och beredd på drastiska åtgärder.

Hur då?

-Batonger och offentligt prygel.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.