Fortsätt till huvudinnehåll

"Bemab-huset är ett jävla skit..."




Bemab-huset är ett jävla skit, men nu har vi baxat det ända hit”.

Nej, bilden ljuger en aning. Detta var ingen lapp som hittades i Stadshuset efter tisdagskvällens batalj om detaljplanen för Svartå strand utan ett försök av mig att åstadkomma en parafras på Kjell Olof Feldts berömda lapp under en debatt om löntagarfonder i riksdagen.

Den med spänning emotsedda kf- debatten slutade med en antiklimax då fullmäktige beslutade om en återremiss. Det räcker med att en tredjedel av ledamöterna röstar för återremiss och 17 av 44 ledamöter röstade så. Mötet var känsloladdat och högljutt och när kalkyler över husets renovering presenterades lade sig också åskådarna i diskussionen vilket är ovanligt i sådana här sammanhang.

Diskussionen påminner om 80-talets kamp för att rädda Edlunds kvarn (Nyfiket) från rivning Den gången vann rivningsmotståndarna.

Fullmäktiges ordförande Jörgen Oskarsson (s) må ha uppträtt arrogant mot ledamöter och åskådare men han har rätt i sin analys att återremissen i praktiken inte betyder någonting. Vid nästa möte tar fullmäktige detaljplanen. Oskarsson bedömer att det finns en två tredjedelars majoritet för att detaljplanen antas och med den rivningen av det omstridda huset. Jag kan beklaga att man inte kunnat enas om ett kompromissförslag som innebär bevarande av huset och att punkthusen byggs, men att det viktigaste är att byggena kommer igång. Svartå strand har faktiskt diskuterats i sju år.

En annan sak. Har den lokala valrörelsen verkligen startat? Två veckor återstår till valet och förutom Moderaterna har vi inte haft ett enda partibesök. Vem blir nr 2? Jag hade väntat mig att Socialdemokraterna skulle mobilisera för ett besök hos ivrigt väntande invånare på Oljekrukan. Men orken saknas kanske?

Det tar på energin att baxa gamla hus hit och dit.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna