Fortsätt till huvudinnehåll

Nya landsbygdspartiet



 Igår drog den lokala valrörelsen igång på allvar för mig. En vänlig man från Moderaterna knackade på och lämnade över röstsedlar och valbroschyrer. Samtalet blev kort för jag ville inte missa Rapports 18-sändning. Jag blev lite förvånad över att M var först på plats denna gång. Vi har bott på samma ställe i 13 år och varken M, FP, KD eller C har besökt oss tidigare. S var dock flitiga värre inför valet 2010 med fyra besök.

Nyfiken som jag är studerade jag röstsedeln till kommunfullmäktige. Den innehåller 22 namn (M har elva mandat i den nuvarande uppsättningen) och somliga namn var bekanta, andra var nya. En sak slog mig. Av de 22 var bara sju från kommunens centralort, åtta var från Väderstad (bl a gruppledaren Monika Gideskog) två från Västra Harg, lika många från Normlösa och en från Bjälbo. En vardera från Mantorp och Skänninge också. Klar landsbygdsdominans alltså.

Till skillnad från riksdagslistan saknar fullmäktigelistan yrkesbeteckningar men jag drar slutsatsen att majoriteten är lantbrukare. Vart har Centern tagit vägen på bygda? Navigerat till huvudstadens ledande nöjeskvarter?

I mitt valdistrikt uppnådde M 27,3 procent vid valet 2010. Det är några procentenheter högre än snittet för Mjölby kommun på
23,7. Så den vänlige gråhårsmannen rörde sig inte på minerad mark.

På Krukan pågår nu en intensiv vadslagning om vilket parti som blir nr 2.  Se BetonNet, com

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.