Fortsätt till huvudinnehåll

Slutdiskuterat?





En votering som slutar 5-4 i kommunstyrelsen kan tyckas jämn men verkligheten säger något helt annat. I kommunfullmäktige nästa tisdag (26:e) blir det en överväldigande majoritet för Svartå Strands detaljplan.

En nykter kalkyl över styrkefördelningen i kommunfullmäktige ser ut så här. De som röstade för detaljplanen i kommunstyrelsen var centern, moderaterna och socialdemokraterna. De har tillsammans 32 platser i kommunfullmäktige. De som röstade emot i kommunstyrelsen – folkpartiet, miljöpartiet, kristdemokraterna och vänsterpartiet – förfogar över tio mandat. Då Sverigedemokraternas två platser står tomma består kommunfullmäktige i praktiken av 43 platser. SPI har en plats och var partiet står i denna fråga vet jag inte, men det är ointressant för det finns en klar majoritet för detaljplanen och därmed rivning av Bemab-huset. 32-10 ger också marginal för eventuella avhoppare i de två största partierna.

End of discussion? Hög tid att gå från ord till handling eller har ”Jappe” Arvidsson et consortes ytterligare något ess i rockärmen?

Frågan är intressant eftersom Bemab-husets eventuella rivning har engagerat Mjölbyborna på ett sätt som inte är vanligt i kommunpolitiken. Över 2 000 namnunderskrifter emot rivningen har lämnats in till Stadshuset. Frågan har också splittrat Alliansen och den nuvarande vänstermajoriteten och det har väl inte hänt sedan kristdemokraterna röstade med socialdemokraterna i simhallsfrågan för drygt tio år sedan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.