Fortsätt till huvudinnehåll

Slutdiskuterat?





En votering som slutar 5-4 i kommunstyrelsen kan tyckas jämn men verkligheten säger något helt annat. I kommunfullmäktige nästa tisdag (26:e) blir det en överväldigande majoritet för Svartå Strands detaljplan.

En nykter kalkyl över styrkefördelningen i kommunfullmäktige ser ut så här. De som röstade för detaljplanen i kommunstyrelsen var centern, moderaterna och socialdemokraterna. De har tillsammans 32 platser i kommunfullmäktige. De som röstade emot i kommunstyrelsen – folkpartiet, miljöpartiet, kristdemokraterna och vänsterpartiet – förfogar över tio mandat. Då Sverigedemokraternas två platser står tomma består kommunfullmäktige i praktiken av 43 platser. SPI har en plats och var partiet står i denna fråga vet jag inte, men det är ointressant för det finns en klar majoritet för detaljplanen och därmed rivning av Bemab-huset. 32-10 ger också marginal för eventuella avhoppare i de två största partierna.

End of discussion? Hög tid att gå från ord till handling eller har ”Jappe” Arvidsson et consortes ytterligare något ess i rockärmen?

Frågan är intressant eftersom Bemab-husets eventuella rivning har engagerat Mjölbyborna på ett sätt som inte är vanligt i kommunpolitiken. Över 2 000 namnunderskrifter emot rivningen har lämnats in till Stadshuset. Frågan har också splittrat Alliansen och den nuvarande vänstermajoriteten och det har väl inte hänt sedan kristdemokraterna röstade med socialdemokraterna i simhallsfrågan för drygt tio år sedan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna