Fortsätt till huvudinnehåll

Lagspel formeln till framgång



Golfen har i ett par år förföljts av skadeglada rubriker om färre spelare och mindre aktiviteter på klubbarna och till följd av det ekonomiska problem. Men det finns bakom kulisserna positiva inslag också.

I söndags arrangerade Mjölby GK en Texas Scramble för fyramannalag med 39 anmälda lag (156 deltagare). Med en gemensam starttid var klubbhuset, restaurangen, puttinggreen och drivingrangen knökafull på ett sätt som jag inte upplevt på decennier. Det är en ödets ironi att lagspel är så populärt i en mycket individuell sport.

Scramble är en ”snäll” tävlingsform där man med vissa begränsningar har möjlighet att spela från den bäst placerade bollens position. Därmed har en sämre och kortslående spelare möjlighet att konkurrera om birdies och andra delikatesser i faunan.

Enda nackdelen är att spelformen är långsam. Sex timmar ska ingen tävling behöva ta och det var tur att vädret var gott.


Spelformen bäddar för låga resultat. Vinnande Albions (Bruno Wik, Görgen Söderbäck, Joakim Råsberg och Lars Gustavsson) vann på 56,6. Andrapristagarna var tre tiondelar sämre. Vårt 62,9 räckte till plats nr 32 så det var tajt mellan decimalerna.  Sex birdies, tre bogeys och resten par lär man aldrig mer få uppleva. Men det var mina lagkamrater; Kenneth Karlsson, Torbjörn Wiktorsson och Bosse Ericssons förtjänst.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.