Fortsätt till huvudinnehåll

Professionella gråterskor vid graven



I mitt vardagsrumt tronar en 43” stor färgteve av märket LG på väl synlig plats. Bra kontrastrik bild, bra ljud och inga driftstörningar. Det är ingen tvekan om att all den hemelektronik som finns i våra hem har sitt ursprung i Asien. Så har det inte alltid varit.

Sju av mina arbetsår tillbringade jag på Luxor i Motala. Teveapparater var huvudprodukten men det fanns också väl fungerande musikanläggningar till rimliga priser, videobandspelare (VHS) och transistorapparater. Koncernen hade som mest 2 700 anställda varav 2 000 i Motala. I Norrköping hade Philips en TV-fabrik som också är försvunnen idag. Luxor och Philips hade ungefär två tredjedelar av den svenska marknaden för televisionsapparater på 70-talet. En ständig ström av Luxorfolk, leverantörer och kunder landade på Statt om kvällarna.

Andra halvan av 70-talet hade konkurrensen hårdnat betydligt österifrån även om företagsledningen förnekade det. Svenska ungdomar rynkade på näsan åt Luxors kompaktanläggningar och föredrog Panasonic eller Sonys anläggningar med separata förstärkare, skivspelare och bandspelare som placerades ovanpå varandra. Branden hösten 1976 kom faktiskt lägligt när vi kunde vräka ut Dirigent 3000 och 7000 till halva priset lagom till julhandeln.

Nåväl, krisen var akut 1980 och Luxor hade gått i konkurs om inte statliga Investeringsbanken tagit över. Några år senare kom Nokia in som ägare men Motala reducerades till ett tillverkningsställe och teveproduktionen upphörde 1993. Resten är historia och den stora byggnaden utmed riksväg 50 är fylld med annan verksamhet, bland annat en skola.



Det kanske är långsökt men jag jämför elektronikindustrin på 70-talet med dagens kris för de svenska mjölkbönderna. På 70-talet höjdes inga rop att Köpa Svenskt för att rädda jobben i Motala eller Norrköping. Luxor fick ta fighten själva med inkräktarna från öster. Kanske gjorde företagsledningen ett misstag som inte vädjade till de nationalistiska/protektionistiska känslorna i landet?

Ungefär samtidigt som elektronikindustrin drabbades i slutet av 1970-talet stod varvsägarna i kö för att få pengar från den Åslingska akutmottagningen. Statsrådet svettades bakom sina hornbågade glasögon och skickade miljarder till varven i Göteborg, Landskrona och Uddevalla. Till vilken nytta då? Varvsindustrin försvann och där de stora varven låg i Göteborg finns i dag exklusiva bostäder med utsikt över hamnen. Det är aldrig effektivt att kasta goda pengar efter dåliga.

Ledande politiker och medierna kallade elektronikindustrins och varvens död för nödvändig strukturomvandling av det svenska näringslivet.

Om den svenska mjölkindustrin överlever vet jag inte men man behöver inte vara civilekonom för att räkna ut att en ersättning på kr 2:49 per kg inte räcker till produktionskostnaderna. Vissa ekonomiska lagar är svåra att kringgå och lagen om tillgång och efterfrågan är en sådan. Det finns mer mjölk än köpare på den internationella marknaden och om den svenska konsumenten köper någon liter mer än vanligt har inte så stor betydelse. Sverige är en liten marknad och bara en del av Arla.

Knäckfrågan är alltså varför vissa näringar avlider i tysthet medan andra följs till graven av professionella gråterskor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom