Fortsätt till huvudinnehåll

Hitlers chanstagning i Ardennerna





Det är 70 år sedan andra världskrigets slut men intresset tycks aldrig ta slut. Militärhistorikern Antony Beevor har skrivit sin femte bok om andra världskriget, Ardenneroffensiven 1944 - Hitlers sista offensiv. En tegelsten på 500 sidor med detaljerade skildringar av striderna mellan 16 december 1944 till 25 januari 1945. Genom ett överraskande anfall mitt i vintern skulle krigslyckan vändas till Tysklands fördel.

Tyskarna hade inledningsvis stora vinster men de allierades överlägsenhet i luften, antalet fordon och tillgången till drivmedel och ammunition fällde avgörandet till slut. Militärhistoriker anser att det amerikanska fältartilleriet var mycket effektivt.

Tyskarna var välutbildade, erfarna och mycket motiverade medan deras amerikanska motståndare var gröna, rädda och saknade vinterkläder. Dimma, snöstorm, gyttja och riktigt låga vintertemperaturer skapade problem för båda sidor inte minst för stridsvagnarna.

Det som slår mig är de stora motsättningarna mellan britter och amerikaner. Eisenhower, Montgomery, Bradley och Patton hade bittra duster där överbefälhavaren Eisenhower fick medla mellan de egotrippade generalerna. Särskilt Bradley tog åt sig av Montgomerys verbala attacker. Flera år efter kriget när Eisenhower intervjuades av sin levnadstecknare Cornelis Ryan, kallade han Montgomery för en psykopat som till varje pris skulle ta åt sig äran av de allierades framgångar. På ett annat ställe i boken skriver författaren att Monty led av Aspergers syndrom.

Eisenhower som till en början av Monty gav stort spelrum gav efter för trycket och tilldelade fältmarskalken en undanskymd roll under de fyra månader som återstod av kriget. Den tågordningen godkändes av Churchill.

Monty var uppbackad av den brittiska pressen som nationalhjälte och amerikanerna av sin press. Eisenhower, Roosevelt och Churchill var mycket bekymrade över hur kriget framställdes i pressen och dess inverkan på allmänna opinionen därhemma.

Krig är kaos, missförstånd och felaktiga beslut fattade under stor press. Artilleri och flyg besköt sina egna ställningar liksom civila på flykt som misstogs för stridande trupper. Civilbefolkningen led oerhört när artilleriet vräkte in granater över de intagna byarna. Flera städer och byar intogs av båda sidor inom loppet av några dagar. Hårdaste striderna stod i Bastogne och Sankt Vith. 

 Det var andra gången Ardennerna var en krigsskådeplats. Även under första världskriget 1914 förekom det strider här.

Skyttegravsfot (förfrysning) var mycket vanligt då kängorna inte kunde hållas torra och nödvändiga ombyten av strumpor saknades. Temperaturen var vissa nätter nere i -20 grader. Dysenteri var också en vanlig sjukdom liksom stridsutmattning.

Jag ger Ardenneroffensiven 1944 3 kpistar av 5 möjliga.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna