Fortsätt till huvudinnehåll

Mjölby tar inte lätt på skolplikten



Mjölby kommun tar inte lätt på den lagstadgade skolplikten. Utbildningsnämnden i Mjölby har givit en förälder order att hans/hennes barn ska infinna sig i skolan. Nämnden fattade beslutet vid sammanträdet den 22 juni. Anledningen är att eleven varit frånvarande för mycket. Till föreläggandet är fogat ett vite på 100 kronor per dag och beslutet gäller från höstterminens start.

Eleven har haft hög frånvaro under lång tid och flera åtgärder har vidtagits för att öka närvaron men utan resultat. Nämnden och dess tjänstemän ser ingen annan utväg än ett vitesföreläggande. Protokollsutdraget ger ingen förklaring till varför pojken skolkat.

Beslutet grundas på skollagens sjunde kapitel. Barn som är bosatta i Sverige har skolplikt och vårdnadshavaren är skyldig att se till att barnet tar sig till skolan om inte laga förfall finns.

En sådan här drastisk åtgärd är ovanlig åtminstone i Mjölby. Under mina dryga 20år som kommunreporter på Corren kan jag inte minnas något liknande fall.

Sedan kan man förstås diskutera det kloka i att döma ut böter till en förälder i en, som jag förmodar, socioekonomiskt svag grupp.

Föräldern har möjlighet att överklaga beslutet till Förvaltningsrätten.

Uppgifterna är hämtade ur Utbildningsnämndens paragraf 60 den 22 juni 2015. Protokollet är offentlig handling.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.