Fortsätt till huvudinnehåll

Wallenberg, Muller och Spyker






Om man bor granne med en motorbana finns tillfällen till kul bilder. Som när fotografen Jarl Asklund tog den här festliga bilden för några år sedan. Känner ni igen mannen som skjuter på? Det är Peter Poker Wallenberg och bilen är Victor Mullers potenta Spyker.

Bilden är tagen vid ett tillfälle när ett gäng kända näringslivsprofiler med kungen i spetsen samlades på Mantorp Park för att provköra statusbilar. Om man vill utläsa lite symbolik kan man säga att den gamla finansfamiljen gav holländaren Muller ett symboliskt handtag, men det väl många år sedan Wallenbergarna hade med Saabs personbilar att göra?

Kommer ni ihåg den långe holländaren? Han gjorde ett misslyckat försök att rädda Saab från kronofogden och ett tag ingick Saab i något som kallades Saab Spyker Automobiles där Muller var koncernchef och vd.

Muller försvann från löpsedlarna ganska raskt efter Saabs konkurs 2011 efter att ha gått som en seriefigur i Rapport och andra nyhetsmedier. Det senaste jag läste var en artikel i Svenska Dagbladet i mars 2016 som berättade att han och fyra andra chefer, bland annat förre vdn Lars-Åke Jonsson, åtalats för grova ekobrott.   ”Felaktigt och outhärdligt” var Mullers kommentar till Svenskans reporter. Jag vet inte om rättegången är avklarad.

Men när den här bilden togs 2010 var Muller fortfarande välkommen i det svenska etablissemanget. Idag ses väl Muller som en parentes i svenska näringslivet.

2011 utkom TV 4-journalisten Jens B Nordström med boken Cirkus Muller.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.