Fortsätt till huvudinnehåll

Som vi har längtat. Och väntat

 

 Kommunalrådet fick uppbackning av tjänstemännen vid invigningen.

Som vi har längtat. Och väntat.

Espresso House har äntligen öppnat i Galleria Kvarnen. Den högtidliga invigningen skedde på fredagsförmiddagen med ks-ordförande Cecilia Burenby vid saxen. Hon var assisterad av Gallerians vd Dag Segrell (f d kommundirektör). På bilden i Corren bildar tre personer häck varav två ryggar kan identifieras såsom tillhöriga två kommunaltjänstemän. Kaffekedjan bidrog med ett antal chefer på varierande nivåer i företagshierarkin.

Jag sällar mig till gratulanterna och hoppas att kaffetåren även i fortsättningen ger kraft i arm och mod i barm.

Invigningar av företag – små eller stora – har en särskild lockelse på alla generationer kommunpolitiker. När McDonald invigdes på Viringe 2002 tog dåvarande kommunalrådet Jörgen Oskarsson i från tårna och påstod att ”McDonald satte Mjölby på kartan.”

I veckan besökte jag en visning av gamla Motalabilder. En av de skojigaste var från invigningen av Tempo 1953 som på den tiden låg på Repslagaregatan. Polis fick ordna köerna så att allmänheten inte vällde ut i korsningen Repslagaregatan-Kungsgatan. En varuhusinvigning var ett socialt event för snart 70 år sedan.

Andra bilder jag minns från min uppväxt i Motala var när Sparbanken invigde nya lokaler på 60-talet. Invigningen var synnerligen välbesökt och för bandklippandet stod landshövdingen Per Eckerberg biträdd av fullmäktiges ordförande Thore ”Blå” Pettersson. Då ska ni veta att dåvarande landshövdingen var restriktiv med sådana engagemang till skillnad från efterträdaren Björn Eriksson.

Under åren har jag förundrats över fantasilösheten vid invigning av byggen och dylikt. Jag vet inte hur många gånger jag sett politiker och tjänstemän ta det obligatoriska första spadtaget. De mer skojfriska grävarna såg till att fotografen fick lite jord på sig. Och hellre det än att någon sätter saxen i tredje statsmaktens representanter.

 

Konstaplarna Kling och Klang ordnade köerna vid invigningen.

 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom