Världsvan och hemkär, heter Mjölby kommuns senaste slogan. Jag vet inte vad som kännetecknar en träffande kommunslogan men jag förmodar att reklammakarna syftar på att kommunens ledande tillverkningsföretag (BT och Väderstad-Verken) exporterar större delen av sin produktion och det största detaljhandelsföretaget (Runsven) importerar handelsvarorna. Men ”Världsvan och hemkär” är väl tillräckligt diffust för att läsaren ska kunna tolka in vad som helst.
Det finns säkert personer som anser att ”Enfaldig och inskränkt” passar bättre men så elak är inte jag.
På 1980-talet hade Mjölby en slogan i stil med ”Måttliga Mjölby” och jag minns att dåvarande kommunalrådet Arne Setterberg hade ett fasligt sjå med att förklara betydelsen för en reporter från Östnytt.
De flesta slogans är krystade, långsökta och rentav fåniga och jag känner inte till så många, men kommer ihåg en fyndig bildekal från Västervik: ”FörTJUST" Den sortens dubbeltydighet är oantastlig.
Kommentarer
Skicka en kommentar