Läser just nu Svd-journalisten Jonas Fröbergs bok ”Kampen om Saab” där han följt spelet om Saabs framtid bakom kulisserna. Spännande som en högklassig deckare vars slut vi ännu inte sett.
Fröberg ger bakgrunden till Saabs och andra biltillverkarnas stora problem. I världen finns tillverkningskapacitet för 90 miljoner bilar men det säljs bara 60 miljoner. Var tredje bil är alltså överflödig. Nordamerikanska och europeiska marknaderna växer inte längre utan tillväxten äger rum i Kina och Indien. I denna fruktansvärda konkurrens ska lilla Saab hitta en nisch.
Bilföretagets ekonomiska problem är väl kända genom massmedia. Men ekonomiskt trubbel är inget nytt i Trollhättan. Flygplanstillverkningen och lastbilsdito höll personbilarna under armarna förr och på senare år har ägaren General Motors pumpat in väldiga summor. På Saab-tiden höll finansmagnaten Marcus ”Dodde” Wallenberg sin vakande hand över killarna i Trollhättan. Med undantag av åren 1982-87 och några enstaka plusår har boksluten alltid visat röda siffror på sista raden.
Saab var och är ett teknikstyrt företag där utvecklingsingenjörerna dominerat på bekostnad av marknads- och ekonomiavdelningarna. Kontakten avdelningarna emellan har varit minimal. Saab har alltid varit bilen för den som vurmar för fiffiga tekniska lösningar och körglädje.
Många minns de framgångsrika rallyåren med namn som Erik Carlsson På Taket, Per Eklund och Stig Blomqvist men tävlingsframgångarna kunde aldrig omsättas i försäljningsmässiga framgångar och 1980 lades rallyteamet ner av ekonomiska skäl.
Varje vuxen svensk har en åsikt om Saab. För eller emot. Jag ägde en Saab 900 i början av 80-talet som jag trivdes utmärkt med tills lacken på taket började flaga. Det var visst experiment med någon vattenbaserad lack som inte höll för det svenska klimatet. Jag tröttnade och bytte till en mindre, bensinsnålare bil. Det var ganska symptomatiskt menar Fröberg. Saabingenjörernas märkliga blandning av teknisk spetskompetens och hemmasnickrade nödlösningar har gått som en röd tråd genom historien.
Ingen älskar sin bil så innerligt som en Saabägare. Den tyske psykologen Rüdiger Hossip har studerat inlägg på Europas största bilwebbforum, Motor-talk, med nära 1,5 miljoner användare, och upptäckte att Saab-ägarna är världens mest känslomässigt engagerade bilägare. De gillade helt enkelt sina egensinniga bilar mest av alla bilägare. Han sammanfattar kärleksförhållandet på följande sätt: ”Saab älskas väldigt mycket av väldigt få”.
Egentligen kom väl den här boken ut ett halvår för tidigt. Sista kapitlet om bilmärkets överlevnad är inte skriven. Författaren tror att Saab mycket väl kan ha en chans som en cool, exotisk särling bland bilvärldens stora men det är många bitar som ska falla på plats för att så ska bli fallet. Saab måste sälja bilar. Snabbt.
Som läsare är jag kluven. Får känslan råda överlever Saab och i Trollhättan tillverkas bilar i många år framöver. Får förnuftet råda är epoken över. De närmaste månaderna ger svaret.
Kommentarer
Skicka en kommentar