Fortsätt till huvudinnehåll

"Är det korvhandlarn nu igen?"


Firandet av hundraårsjubilerande MAI fortsätter. Igår öppnades en utställning på biblioteket vilket följdes av ett idrottskafé som arrangerades i samarbete med Östergötlands Idrottshistoriska Sällskap.

Många glada minnen ventilerades med Lars Bollius som moderator. Bertil Karlsson, Thore Johansson, Hansa Pettersson och Bengt ”Bobban” Karlsson hörde till dem som bidrog med floran av goda historier. Många mer eller mindre kända namn ur olika generationer virvlade i luften: Arne ”Luring” Karlsson, Göran ”Dallas” Sedvall, Sven Ericsson, Nicklas Andersson, Jim Andersson, Bertil Källevågh, Anders Lärkert, Hans Rydén, Örjan Martinsson, Björn Nordqvist och Jörgen Augustsson bland annat.

Lars Bollius höll Sven ”Sverik” Ericsson som den främste ledaren genom tiderna. Den energiske Sverik var såväl de stora visionernas som de små detaljernas man. Han låg bakom värvningen av Dallas Sedvall och höjdhopparen Bo Vista Jonsson. 

Korvhandlaren Bebbe Bergqvist spelade en särskild roll under 60- och 70-talen. Han var Mjölbyidrottens förste sponsor under en tid när sponsorskap sågs över axeln. Det var tack vare Bebbe som Örjan Martinsson spelade bandy för MAI, vilket gav upphov till syrliga kommentarer från konkurrenterna i Motala och Linköping. ”Är det den där korvhandlarn nu igen?”

Gårdagen innebar också ett släpp av jubileumsskriften med undertecknad som författare. Publikationen fick en strykande åtgång (nåja) och jag fick till och med signera några stycken. Det är väl det närmaste ett releaseparty jag kommer.

Glädjande att ett 70-tal personer hade slitit sig från Internet och Fejsboka för ett gammaldags möte öga mot öga.

Lars Bollius intervjuar Thore Johansson. I förgrunden Bengt Karlsson och bredvid Thore sitter Göran Westerberg.
 
Jubileumsfirandet fortsätter med fest i Norrgården på pingstafton 26 maj. Den dagen är det exakt 100 år sedan föreningen bildades.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom