Fortsätt till huvudinnehåll

Cecilia är kronprinsessan


Visst är det överraskande att Carina Jönsson lämnar som kommunstyrelsens ordförande efter bara två år. Själv är jag förvånad över uppgiften att hon gick in i denna mandatperiod med de förutsättningarna. Den vetskapen har S lyckats hålla i en trängre krets. Enliga mina källor var det endast valberedningens ordförande Pelle Gustafsson, Jörgen Oskarsson och Cecilia Vilhelmsson som kände till beslutet. Ingenting sker i Mjölby kommun utan att Jörgen Oskarsson sitter på första parkett.

Överraskande såtillvida att Carina kämpat i många år i Jörgen Oskarssons skugga som vice ordförande i kommunstyrelsen och som oppositionsråd i fyra år innan hon fick tillfälle att parkera sig på den högsta maktpositionen i stadshuset. Hur som helst är beslutet fattat och motiven förståeliga. Det sliter hårt att vara exekutiv politiker även i liten kommun med 25 000 invånare.

Vem tar över? Såvitt jag förstår är manegen krattad för Cecilia Vilhelmsson som förutom posten som ks vice ordförande också har ett tungt uppdrag som styrelseordförande i MSE. Kanske en liten gardering för att Jörgen Oskarsson återkommer för en kort period som ks ordförande medan kronprinsessan växer till sig ytterligare.

Vilhelmsson etta, Oskarsson krusch som Putte Kock skulle ha sagt. Man vet aldrig var haren har sin gång.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna