Var
på hugget. Byt bank eller spela ut
elleverantörerna mot varandra. Som konsument har du också makt. Ja, ni känner
igen de hurtiga utropen i tidningarna. Men hur lätt är det i praktiken?
Nu ska jag berätta hur det gick för mig när jag
försökte byta elleverantör. För några veckor sedan damp ett nytt
avtalserbjudande från EON, som varit min leverantör de senaste fyra åren, ner i
min brevlåda. Tänkte först skriva på ett ettårigt avtal men tänkte att jag
skulle höra med lokalt baserade MSE om deras priser. Och fick till svar att
både den rörliga kostnaden och årsavgiften var något lägre. Så jag gjorde upp
muntligt med MSE och sade skriftligen upp avtalet med EON från första juli.
Jag
gjorde ett misstag för jag observerade inte att avtalet
med EON gick ut sista juli och inte sista juni. Kort därefter hade jag ett brev
från EON där jag anklagades för avtalsbrott och en avgift på 542 kronor utgick.
Ett samtal till EON:s kundtjänst där jag sa att jag ställd inför detta faktum
inte ville byta leverantör förrän till första augusti. MSE gick också med på
ändringen.
Trodde saken var utagerad men en vecka senare dök
en faktura på drygt 800 kronor upp vilket inkluderade straffavgiften på 542
kronor. Nytt (ilsket) telefonsamtal till Norrköping. Killen i kundtjänsten förklarade
då att fakturan hade hunnit iväg innan vår nya överenskommelse hade noterats. ”Kasta
den och invänta en ny korrekt faktura” var rådet.
EON
har
rätt juridiskt sett för ingångna avtal ska hållas men jag kan inte avstå från
två reflektioner:
1
J * Jag är tydligen en betydelsefull kund.
Min trerumslägenhet förbrukar hela 4 000 – 5 000 kilowattimmar per
år.
* Det är över tio år sedan avregleringen
infördes men elbranschen befinner sig mentalt på monopoltiden. Om EON har något
begrepp om kundrelationer skulle de ha resonerat så här. ”Vi släpper iväg den
här kunden en månad tidigare och hoppas att han återkommer till oss när det är
dags att byta leverantör igen. Kanske kan vi få tillbaka honom”.
Som
fallet är nu kommer jag aldrig att återgå till EON
oavsett vilka förmånliga erbjudanden bolaget kommer med i framtiden. Vår
relation är definitivt avslutad.
Jag har under mitt vuxna liv bytt bank sex gånger
men det var faktiskt enklare. Bara en gång har det skett på grund av rent
missnöje.
Kommentarer
Skicka en kommentar