Fortsätt till huvudinnehåll

Ove ville inte kramas


I kväll spelades den sista fotbollsmatchen på Råsunda. Ingen har kunnat undgå att höra att Brasilien vann med 3-0. Mitt bästa Råsundaminne ligger 43 år bakåt i tiden, nämligen den 15 oktober 1969. Sverige slog Frankrike i ett VM-kval efter två mål av Ove Kindvall.

Ett av mitt livs bästa kvällar. Jag gjorde lumpen på KA 1 och var placerad på Mälsten utanför Nynäshamn. Sverige i ett VM-kval det skulle jag bara se.

Och vad ska Jacobsson vara ledig för, grumsade flaggjunkare Nils-Gunnar Svensson när min permissionsansökan hamnade på hans skrivbord.
”Sverige möte Frankrike på Råsunda och dagen före fyller jag 21 år och jag tänkte ge mig själv matchen i födelsedagspresent, flaggjunkarn”.

”Säger Jacobsson det, säger Jacobsson det. Ingen dum idé, ingen dum idé alls”. Den kraftigt byggde f d spjutkastaren hade ovanan att upprepa sig.

Flaggjunkare Svensson grumsade över alla permissionsansökningar men nekade mig aldrig. (Lugna eftermiddagar somnade han när jag hämtat Expressen. Redan vid ledarsidan sjönk hakan ner mot bröstet, medan jag fortsatte att läsa Lady Chatterleys Älskare eller någon annan uppbygglig litteratur.)

Jag tog tåget från Nynäshamn till Stockholms Central och redan under den korta promenaden till Norra Bantorget där Råsundabussarna utgick fick jag den första glada överraskningen. Jag gick ifatt mina kompisar från Storgatan i Motala; Nisse, Bullen, Lalle och Kalven. Vi gjorde självfallet sällskap in på ståplats och stämningen var på topp.

Att tillsammans med 49 000 andra se Ove Kindvall göra två mål och säkra Sveriges VM-plats var en euforisk upplevelse. Jag vet inget mäktigare ljud än när 49 000 åskådare ger hals efter ett viktigt mål.
  
(Ni har säkert sett den klassiska bilden där Ove ligger i badkaret och ger intervjuer till journalisterna).

Efteråt dröjde vi oss kvar utanför Råsunda för att riktigt suga på karamellen. Och plötsligt hördes det: ”Ove kommer, Ove kommer”. Vi skyndade fram emot matchhjälten från Peking för att krama honom men han sprang ifrån oss på lätta ben. Han ville absolut inte kramas. Han måste ju ändå hört att vi talade den rätta dialekten?

Jag har ett annat fint fotbollsminne från Stockholm men det var tre år tidigare och på Stockholms stadion. Jag sommarjobbade på Brandförsäkringsverket och en strålande julikväll avslutade Brasilien sitt träningsläger i Sverige med en match mot AIK som var förstärkt med Kurre Hamrin.

Brasilien hade i stort sett samma lag som vann VM på Råsunda åtta år tidigare och i Chile 1962. Pelé, Vava, Didi, Nilton Santos, Garrincha, målvakten Gylmar samt den väldige massören Americo vars ruscher in på planen var lika mäktiga som Garrinchas. Jag har tre tydliga minnesbilder av matchen:
1)    
I I första anfallet rusade Garrincha ner mot kortlinjen och slog in bollen snett bakåt till Vava som stötte in bollen. 1-0. Så såg det ut vid flera tillfällen redan 1958.
2
)   Efter ett AIK-mål sköt Pelé direkt från mittpunkten mot Arne Lundqvist i AIK:s bur som stod och halvsov vid straffpunkten. Fotomodellen Lundqvist gjorde en baklängeslöpning och lyckades med största möjliga ansträngning tippa bollen över ribban. Publiken jublade så det hördes ända till Björkhagen och Bagarmossen.
3
)   AIK:s Rimbo ”Rotborsten” Lundblad hade en strålande kväll och gjorde flera mål.Det var det närmaste brassarna kommit en vajande majskolv sedan Nackas dagar.

Jag minns inte resultatet men Brasilien vann och det blev många mål. Jag har alltså sett världens främste fotbollsspelare Pelé live och vid jämna mellanrum brukar jag påpeka det för min son, f-81. Mats tittar alltid lite undrande på mig som om han inte trodde mig.

Ni som kan er fotbollshistoria vet att efterföljande VM i England inte blev någon rolig historia för regerande världsmästarna. Laget åkte ut i kvarten mot brutala ungrare som sparkade ner dem. Pelé hörde till dem som skadades. Men Pelé och Brasilien kom igen till VM i Mexiko 1970 med ett kraftigt föryngrat lag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom