Kommer ni ihåg uppståndelsen kring Jan Wallentins
”Strindbergs stjärna”, romanen som såldes till 14 länder redan på manusstadiet.
Jag hittade boken på biblioteket i veckan och började läsa. Och blev grymt
besviken. En rörig intrig med tydliga syftningar på Da Vinci-koden. Kan detta
vara den bok vars författare t o m fick ett fem minuter långt nyhetsinslag i
Rapport?
Kommen så långt gick jag ut på nätet och kollade
recensionerna i DN och Svenskan. Recensionerna var brutalt uppriktiga och den
senare recensenten begick ett lustmord. Han konstaterar kallt att utan den
omfattande förhandspubliciteten skulle inte Strindbergs stjärna ha recenserats
överhuvudtaget. Han påpekar också ett rejält syftningsfel redan i andra stycket.
Saknas korrekturläsare på det stora förlaget?
Hur kunde Albert Bonniers förslag blåsa läsarna så
rejält? Svenskans recensent Martin Lagerholm analyserar grundligt och pekar på
tre faktorer:
1) Titeln. Namnet Strindberg är internationellt gångbart; det faktum att det här inte rör sig om författaren Strindberg, utan om hans avlägsne släkting, polarforskaren Nils, spär förstås bara på nyfikenheten.
2) Innehållet. Ingenjör Andrées ballongfärd, nedgrävda hemligheter i Arktis, ett hundra år gammalt lik, nazistisk ockultism, svensk nynazism, hemliga italienska agenter, ett våldtäktsförsök vid en norrländsk tjärn, en tablettmissbrukande judisk historiker från Lund, ljusskygga sällskap, kodade meddelanden och ett försvunnet egyptiskt ankh-kors. Detta är bara några av romanens sällsamma inslag, högvilt för en läsekrets som outtröttligt är på jakt efter stoff som ständigt lurar någonstans mellan ”Jules Verne och Indiana Jones”.
3) Författaren. Bildskön före detta tv-journalist.
Strategierna är genomtänkta och själva upplägget är förstås både mediesmart och marknadsekonomiskt effektivt. Men inte blir det bättre läsning för den skull.
Jag lägger Strindbergs Stjärna åt sidan och gräver vidare i bokhögen.
Kommentarer
Skicka en kommentar