Fortsätt till huvudinnehåll

Mjölby Södra ligger i Boxholms kommun



Vackraste båten i hamnen, en Pettersson, Kolla in trädäcket.

Torpön vinner turismslaget om Sommen. Kan inte tänka mig att Malexander når upp till de besökssiffror som färjeläget visar upp första söndagen i augusti. Kanske kan ytterligare en EU-finansierad utredning bekräfta detta?

Vägen till Blåvik går på vindlande, smala vägar när man väl svänger av från Malexandervägen. Varken bärplockare eller vargar stör idyllen. Vi har tur för vid färjeläget är väntetiden mindre än fem minuter och överfärden tar knappt så lång tid. 30 spänn är en överkomlig kostnad. Båttrafiken i sundet är lika livlig som på Bosporen.

Nej, Errol Flynn hade ingen fäktningsuppvisning på akterdäck.


Färjeläget på Torpöns sida är en jämlik plats för det är lika svårt att hitta en parkeringsplats som en båtplats. Det är långa köer både till toa och restaurangen/kaféet. Linbana som är ny för året lockar många barn och vuxna. Naturum håller fortfarande för den som till äventyrs vill se något mer än mat och glass. Campingplatsen ligger högre och är delvis dold från insyn från vägen.

Vägen från Torpön upp till väg 131 mellan Österbymo och Tranås är av karaktären att du möter dig själv i kurvorna. Ingen stampar på gasen i onödan.

Det bestående minnet: glassen är av kolossalformat och jag lyckas både doppa näsan och solglasögonen i härligheten. Ing-Marie kontrar med att berätta om vilket fint bordsskick barnbarnet Alexander (knappt 3) har. Begriper i vanlig ordning ingentingen som red Norén brukar säga.

 Mystiska individer i trädtopparna.

PS
Även Blåvik på Boxholmssidan har genomgått en renässans på senare år och byn har numera många villor av varierande storlek och prisklasser. Många yngre pensionärer, om uttrycket tillåts, har flyttat permanent från Mjölby och Mantorp till Blåvik. Så många att Blåvik gör skäl för namnet Mjölby Södra.
DS

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom