Fortsätt till huvudinnehåll

"Som en utdragen rotfyllning"



”Elitserien är som en utdragen rotfyllning jämfört med Junior-VM”. Mikael Renberg är ingen leverantör av odödliga one-liners men under finalen mot USA fick han till det. Fast det var visst en kompis han citerade.
Men det är bara att hålla med. Frisk. frejdig juniorhockey med högsta fart framåt under jul- och nyårshelgerna när många är lediga och i år dessutom på tittarvänliga tider. Sämre underhållning finns.

Att juniorkronorna förlorade finalen är inte så mycket att säga. De mötte ett bättre lag helt enkelt. Krångligare än så behöver inte analysen vara.

Tittade på sista perioden av LHC-AIK också (jag, jag vet, jag är inte riktigt klok) och noterade att Canal C Mores kommentator inte hade någon bra dag. Det började med en intervju med Roger Melin inför tredje.

”Varför ber du mig sammanfatta matchen? Det har du gjort så bra själv några sekunder tidigare, svarade LHC-tränaren och kommentatorn gjorde en taktisk reträtt.

Inte var det bättre efter matchen när han intervjuade AIK-tränaren Anders Eldebrink. ”Tog orken slut i tredje?” ”Nej, vi hade spelövertaget hela tiden men LHC har individuellt skickliga spelare som kan avgöra jämna tillställningar. Har vi sett samma match?”.

Kommentatorn fick väl trösta sig med restaurangens goda mat eller gråta ut i producentens famn.
De korta intervjuerna sekunderna före nedsläpp är meningslösa. Tränarna är mentalt redan inne i båset hos killarna.  Men TV-avtalet säger väl att de måste vara tillgängliga. Money rules.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.