Fortsätt till huvudinnehåll

Dålig träffbild för reklambudskap



Enligt nättidningen Idrottens Affärer pågår ett lågintensivt krig mellan sponsorer, idrottsmän och förbund å ena sidan och SVT å andra sidan. De förra är beredda att lägga ner mycket ansträngningar för att exponera loggan i rutan några minuter. Ibland kan denna kamp ta sig löjeväckande uttryck.

TV-sportens chef Per Yng tycker att tävlingsmiljön är nerkladdad med kommersiella budskap och att TV-sporten måste rätta sig efter sändningsreglerna. Reglerna tillåter inte ”otillbörligt ekonomiskt gynnande” och Granskningsnämnden övervakar att dessa följs.

Ibland händer att idrottsmannen kommer till studion klädd i en vanlig tröja för att sedan dra av sig den när det är intervjudags för att exponera en annan tröja med ett kommersiellt budskap. Vid enstaka tillfällen har det hänt att intervjun utgått eller att logotypen redigerats bort i efterhand.

Per Yng menar att det är en ständig avvägning mellan det journalistiska värdet av en intervju och idrottsmannens önskan att synas i rutan. För min del tycker att båda parter anstränger sig i onödan. Konsumentens förmåga att orientera sig i floran av olika logotyper är liten och många ser inte ser skogen för bara träd. Gör ett experiment: blunda och se ditt favoritlags matchtröja framför dig. Hur många reklambudskap kan du återge? Något?

Eller för att ta ett näraliggande exempel. Mjölbys ishall har i fem åt haft namnet VMP Group Arena. Om jag går ut på stan och frågar tio personer vilken bransch VMP Group är verksam i blir nio av dem mig svaret skyldig. Bättre är inte träffbilden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.