Inge Wärn var Familiens skeppare 1934-57. |
Familien började
som fraktfartyg på Atlanten, fortsatte i kanal- och kustfart i Sverige och
slutade sina dagar på botten av Egeiska havet utanför Grekland.
Ingenting är så rogivande som det taktfasta dunket av en
kanalskutas råoljemotor, skrev Finn Börjesson (1929-2006) i en artikel om
kanalskutorna i Motalabygd 2003. Många äldre Motala- och Vadstenabor minns
kanalskutorna som tongivande inslag i hamnarna runt Vättern. En av de mest
namnkunniga profilerna var Manne Holmberg och hans Polstjärnan men jag tänkte
berätta om Familien och dess skeppare Inge Wärn.
Familien ansågs
som den vackraste skutan i Vättern och byggdes 1869 på Thurö i Danmark. Hon var
byggd helt i ek. I sin ungdom gick hon i fiskefart mellan Danmark och New
Foundland och har alltså krossat Atlanten många gånger. Hon var skriven i
Skillinge, Lidköping och Kållandsö (Vänern) innan hon 1934 såldes till
skepparen Inge Wärn i Motala.
Som ung grabb träffade jag denna lågmälda och vänliga man åtskilliga
gånger. Han var morfar till min bästa kompis på andra sidan farstun, Leif Wärn
(Karlsson) och hans syster Gunilla. Leif (f -47) blev så småningom själv sjöman
och har gått jorden runt, bland annat fraktat personbilar som anställd på
Walleniusrederierna.
Inge Wärn
berättade för Finn Börjesson att han aldrig råkade in i någon kritisk situation
med skutan. Starka och pålitliga motorer som reducerade beroendet av väder och
vind underlättade arbetet. Men av kostnadsskäl användes segel när det var
möjligt, särskilt under krigsåren när brännoljan var ransonerad.
Inge Wärn framställde livet ombord på Familien med brodern
Tage som odramatiskt och okomplicerat men så var inte alltid fallet. Under
krigsåren gick skutan med en last med minor från Motala Verkstad till
Lettland. Bara en röd flagga i masten vittnade om den sprängfyllda lasten. Familien användes också när MW provade sjunkbomber i Vättern vilket omgärdades av mycket hysch-hysch.
”Det var naturligtvis
en bra betald men farlig resa, kommenterar Leif och tillägger att det var hans
mor Inga-Britt som berättade historien. Familien var på något sätt hela
släktens angelägenhet.
Familien vid kaj i Motala utanför kanalbolagets kontor. |
Inge Wärn behöll skutan fram till 1957 då hon såldes. Samma
sommar gick jag med mina föräldrar i vår ruffade snipa ut till kusten och
någonstans i närheten av Söderköping mötte vi den vitmålade Familien. Jag blev
glad och uppsluppen och började vinka som en tokig men farbror Inge och tant
Tyra syntes inte till. Familien är såld, förklarade min pappa.
Men försäljningen
av skutan innebar inte att Inge Wärn för gott flyttade in i hemmet på
Norrängsgatan. En ny karriär som styrman på Wilhelm Tham inleddes vilken varade
ända in på 70-talet. På Thammen kom banden mellan morfar och dotterson att
knytas än starkare. Under många somrar var Leif och hans granne Leif Skeppstedt
(Storgatan 21 A) matroser på Thammen. Leif håller det för troligt att hans tidiga
intresse för båtar och sjöfart inspirerades av morfar.
”Inge var
framförallt känd som en duktig navigatör. Jag minns en krånglig passage i
Asplångens östra del som ofta hade tjock dimma på sensommaren när vi passerade
på morgonen och Thammen saknade radar. Han lät fartygsvisslan ljuda mot berget
på styrbordssidan, klockade ekot med stoppuret och svängde styrbord vid absolut
rätt tillfälle. Han kunde kanalen utan och innan och hade en väl utvecklad
fingertoppskänsla för hur fartyget betedde sig i olika situationer. Det var en
praktisk kunskap som aldrig gick att läsa sig till i böcker. Besättningen
tyckte att det var tryggare med Inge på bryggan än fartygschefen”, säger Leif.
Inge hade tänkt att pensionera sig vid 67 års ålder men det
gick inte. Rederichefen i Lidköping ringde varje vår och behövde hjälp med
Thammen och han fortsatte arbeta till 72 års ålder. Ett år senare avled han.
”Kanalen och
sjöfarten var hans liv, så var det bara”, konstaterar Leif.
Vad hände med Familien efter försäljningen?
”Hon förliste i
en storm utanför Grekland, men jag minns inte årtalet.”
Källor: Motalabygd
2003 och intervju med Leif Wärn. Hjärtligt tack till gemensamma kompisen Nisse
Theander som lånade ut sitt exemplar av hembygdsföreningens årsskrift. Det
gamla gänget på Storgatan håller ihop.
Jag är inte lika övertygad som leif om att Tironga som skutans senast kända namn var slutade sina dagar där ni beskrivit. Sök på tironga så kommer ni få upp flera träffar bla:
SvaraRaderahttp://www.holidaycheck.com/things_to_do-travel-information+Tironga+Pirate+Cruise-zid_42739.html
På något annat ställe har jag läst att hon sjönk i Jamaican Bay men bärgats och höll på att rustas.
Mvh
Anders vars Farmorsbror också var på Wilhelmn Tham efter att han sålt sin skuta Juno av Forsa
Hej Skut-Anders! Jag tänker inte gå i polemik med dig, du är säkert mer insatt än jag och jag ska läsa inlägget ovan. Men din kommentar gläder mig av annan anledning. Din farmors bror måste ha varit Oliver Pettersson(?) som var rorgängare på Thammen. Om jag minns rätt var han en gammal kompis till Inge. Jag träffade honom några gånger när jag hälsade på mina Leif-kompisar på Thammen när den låg vid kaj på Riddarholmen, sommaren 1965 ellere66. Han hade synpunkter på oss (med all rätt) när vi kom hemrumlande efter en festlig kväll på stan. Flera decennier senare fick jag veta att Olivers fru Rut var min svärmors moster. Svärmor hette Birgit Jarl (död 1994) och var bosatt i Borghamn. 1966 hade jag inte träffat min hustru som heter Ing-Marie. Märkligt, i förra veckan gjorde vi en resa till Askersund och när vi passerade Forsaviken talade vi om Oliver och Ing-Maries släkting. Världen är bra liten.
SvaraRaderaMvh
Anders Jacobsson