Fortsätt till huvudinnehåll

Vad händer med MHC?



Så var det dags igen. Mjölby HC har akuta ekonomiska problem och ansöker om kommunal borgen för ett banklån. Underskottet beräknas till cirka en halv miljon kr innan säsongen är slut. För tio år sedan var klubben nära en konkurs när fordringsägarna till slut accepterade ett tioprocentigt ackord.

Budgeten över publikintäkterna har spruckit totalt och det är kanske inte så konstigt. Ett lag som är strykpojke i div I E drar inga åskådarmassor till hallen, särskilt inte när TV-rutan är sprängfylld av elitidrott.

I värsta fall är pengarna slut i mitten av januari. Mitten av januari, det är ju om en vecka och kommunen behöver längre tid än så för att behandla den här typen av ansökningar. Klubbens ekonomi blir första nöten att knäcka för kommunstyrelsens nya ordförande, Cecilia Vilhelmsson. Hur beslutet än blir lär kritiken komma.

Mjölby HC har under en tid hävdat behovet av en ny isyta eller hall och en sådan finns med i kommunens ekonomiska långtidsplanering för 2015. Frågan är hur dagens akuta problem påverkar den diskussionen. Med ytterligare en hall ökar utgifterna.

Hur går det? Mitt försiktiga tips är att klubben får borgen levererad tillsammans med ett antal brasklappar och moralkakor medan kommunens övriga idrottsföreningar gnisslar tänder. Risken finns att beslutet bildar prejudikat och snart knackar någon av övriga föreningar på porten.

Kommunen resonerar som dåvarande kommunledningen gjorde förra gången. Vi kan inte ha en tom hockeyhall. Omsorgen om MHC:s breda ungdomsverksamhet väger tungt.

Vad kan man göra för att undvika en upprepning? Bilda två separata föreningar, en för elitverksamheten i A-laget och en för ungdomsverksamheten. Då sover nog några ungdomsledare lugnare om nätterna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna