Fortsätt till huvudinnehåll

Ett husvagnsbygge på lösan sand



Trevligaste kunderna., Ja, de där elva som förlorat halvannan miljon är inte trevliga just nu.



Ett slott byggt på lösan sand. Ja, det är den reflektion jag gör när jag läser om Östgöta Campings konkurs i husorganet. En brist i boet på 479 miljoner kr trots att alla bolag i koncernen inte är genomgångna. Ett sådant skuldberg uppkommer inte över en natt utan har vuxit under längre tid. En halv miljard är en herrans massa pengar. Motsvarar hälften av Mjölby kommuns årsbudget.

Någon förklaring till varför campingjätten gått på öronen har inte tidningen men desto mer om vilka företag som har (värdelösa) fordringar på konkursboet. Att Danske Bank har fordringar på drygt 100 miljoner tar jag med jämnmod – bankfolk ska visst vara specialister på kreditvärdering - men det svider mer att elva privatkunder som betalat förskott har fordringar på 1,5 miljon kr och det är pengar som brinner inne. Surt.

Slutsats: lita inte för mycket på företag med putsade fasader och snygga receptionister. Bakom fasaden kan det vara kaos, dagliga gräl och växande skuldberg. Jag har med åren blivit alltmer skeptisk och brukar kolla upp företagen med information från solidinfo på nätet. Bokslut är ingen exakt vetenskap men ger ändå en hint om riktningen. När konkursen var ett faktum dök det upp flera berättelser om missnöjda kunder, brutna löften och dåligt utförda reparationer.

Konkursen har likheter med den som drabbade Huges Marina i Tranås för tre år sedan. Lars Kastengren, som nästan blev miljardär när han sålde värmepumpstillverkaren IVT till tyska Bosch 2005, plöjde ner en del av pengarna i Huges Marina. Tanken var att skapa en stor aktör inom återförsäljning av fritidsbåtar i Sverige. Länsförsäkringar köpte 20 procent av aktierna 2009 och Almi Invest investerade flera miljoner kronor något år senare. Men vad hjälpte det. De ackumulerade förlusterna var 120 miljoner 2012 och båtfolket slog vantarna i däcket.

Fritidsbranschen är konjunkturkänslig. Om dåliga tider närmar sig är det inte nyinvesteringar i husbilar eller båtar det första man tänker på. Då gäller det att rädda den egna täppan eller bilen som man använder för att ta sig till jobbet med.

En sak är säker när det gäller stora konkurser. De ger jobb åt jurister och ekonomer lång tid framöver. Det lär dröja ett par år innan konkursförvaltaren kan leverera den slutliga förvaltarberättelsen till Linköpings tingsrätt.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vallastaden, Svartå strand och Kungsvalla

"Riv och bygg nytt"

Inga nyheter är goda nyheter