Motala Tidning
berättar att Ica Maxi betalar broavgiften i fortsättningen. Corren sprider
nyheten att Skänninge-gate leder till hårdare kontroll av takfärgen på alla
villor. NT skriver att Norrköping köper Arbis och ser till att knullkvällarna
(swingersverksamheten) drivs i kommunal regi.
Dagens datum är första april ifall ni inte märkt
det ännu. Ingenting engagerar en halvtrött redaktion lika mycket som första
april. Skribenter lägger pannan i djupa veck och i korridorerna debatteras det
flitigt. Vad ska vi hitta på i år?
Av
de tre Östgötatidningarna tycker jag att Motala Tidning
vinner med konkurrens av NT. Piggt och aktuellt. Den nya bron och dess avgifter
är ett debattämne som aldrig tycks ta slut. Det är bara att kolla på Facebooks
Motalasida.
Ett av de bästa aprilskämten i Correns historia
stod min arbetskamrat Sten-Åke Björnstedt för i mitten av 1990-talet. Han
lyckades släpa ut dåvarande kommunalrådet Johan Andersson och några parkarbetare
i skyddskläder och fejka en bild där de senare fäller ståtliga träd i
Kanalparken i Motala. Den fick stort genomslag och lurade många. En grupp något
äldre aktivister ville starta Aktionsgruppen Rädda kanalparken. Att första
april inföll på en måndag och att parkarbetarna knappast jobbade på en söndag
föll ingen in. Sten-Åke har alltid varit en stor skämtare och numera
underhåller han från scenen i gruppen Tre Gökar.
Första
gången jag stötte på första april på en
tidningsredaktion var 1967 på Östgöta-Bladet i Vadstena. Vintern var lång och
kall och i slottets vallgrav låg isen tjock fortfarande. Lennart ”Elbe”
Bergstrand dök in i mörkrummet och någon timme senare kom han ut med ett
montage som föreställde ett marint fartyg som bröt is i slottets vallgrav.
Rubriken löd: ”Isbrytare från torpedverkstaden hjälper kommunen i vallgraven”.
Påfallande många Vadstenabor tog en eftermiddagspromenad till slottet. Elbe tyckte
om att pyssla i mörkrummet och finslipade skapelserna vid klichémaskinen.
Ett riktigt bra aprilskämt ska vara galet men inte
helt orimligt. För knappt tio år sedan levererade Klas Gustafsson, dåvarande vd
på MSE, ett skämt inom rimlighetens gräns. Han meddelade att MSE köpt in en turistbåt från Göteborgs
hamn och konverterat den med en miljövänlig motor driven av metangas. Avsikten
var att öppna en linje mellan det nya villaområdet Sörby och centrum för att
knyta ihop stans centrala delar med den nya stadsdelen. Tyvärr kunde inte undertecknad låta bli att ”förbättra”
skämtet med att lägga till att båtens befälhavare hette Monika Gideskog(m) och
att hopp-i-land-Kalle var Jörgen Oskarsson(s). Där bredde jag på för tjockt och
trovärdigheten försvann. Man ska inte bre på för tjockt – varken här eller där.
Klas
Gustafsson fortsatte till ett höjdarjobb på Tekniska Verken.
Undrar vilket skämt han utsatte sina stackars undersåtar för idag? Stångån
ligger nära hans kontor.
Kommentarer
Skicka en kommentar