Fortsätt till huvudinnehåll

Att vårda sitt varumärke



Några reflektioner kring det senaste dygnets nationella och lokala nyhetsflöde.

Var detta Zlatans sista guldboll spekulerar TT? Allt fler tecken i skyn pekar mot att Zlatan avrundar sin fotbollskarriär med ett par år i soldränkta Florida för att sedan dra sig tillbaka och ”vårda sitt varumärke”. Han är 34 år gammal och småskadorna gör sig alltmer påminda. Han har sagt att fotbollen spelar inte samma roll i hans liv som för tio år sedan.

Om Sverige tar sig till EM nästa år, jag säger om, blir det nog hans sista framträdande i blågult. Skulle Danmark visa sig för vara för svårt får en ny förbundskapten klara sig utan Sveriges främsta fotbollsspelare genom tiderna.

Den dag Zlatan lägger skorna på hyllan är han fullständigt ointressant för mig. Vi har nog med fastighetsmagnater och kalsong- och parfymförsäljare på marknaden.
                                                    *
Prisos ägare, familjen Fullmestad, får stanna kvar ytterligare ett halvår i de nuvarande lokalerna på Industrigatan i Linköping. Fastigheten ska rivas och ge plats för ytterligare några hundra lägenheter i Vasastan och Priso ska flytta till nya lokaler något kvarter bort under namnet Hemköp. Ni har säkert följt utvecklingen av dramat i Corren. Fullmestad har tydligen tagit kontakt med Corren och sagt att det kostat över en miljon att få med Stångåstaden på en förlängning av hyreskontrakter. Exakt hur mycket vill inte Göran Fullmestad säga. Lite gnäll och hum-hum, men inget klarspråk.

Detta är en affärsuppgörelse och fullständigt normalt i spelet mellan hyresgäst och hyresvärd och livsmedelsjätten Axfood. Familjen Fullmestad är inga fattiga lanthandlare i händerna på stora elaka Stångåstaden utan garvade affärsmän som drivit en stor och lönsam matbutik i Galleria Kvarnen i Mjölby i många år. Affären slutar ju inte att ta betalt för körven under sista halvåret på nuvarande plats.

Jag har haft lite att göra med Göran Fullmestad under reporteråren och det förvånar mig att han pratade med tidningen överhuvudtaget. När Mjölbybutiken drabbades av salmonella i december 2008 lade han locket på och åkte till fjällen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.