Tavlan är målad med utsikt från Skänningevägen. Om man tittar noga ser man fabrikens karakteristiska taksilhuett i bakgrunden. Det taket ser likadant ut idag. Målningen är från 1951. |
Hör ni till dem som imponeras av de två stora målningarna i Mjölby
stadshus hörsal (fullmäktiges sammanträdeslokal)? Hur dessa målningar hamnade
där är en historia med poänger. Jag spelade en liten roll i sammanhanget.
Hösten 2003 intervjuade jag Hanne Hoffmann inför
hennes vernissage på Galleri Kraftverk. Hannes namn var välkänt för äldre
Mjölbybor. Pappan Svend Hoffman startade Kyl-Automatik mitt under brinnande
krig 1942. Kyl-Automatik blev så småningom Danfoss och kom att verka i Mjölby
under många år. Just i den här vevan var Danfoss på väg att lägga ner
produktionen och flytta försäljningskontor och lager till Industrigatan i
Linköping. När vi var klara sa Hanne till mig att på företaget fanns en
monumental målning av Svartåliden sedd från Skänningevägen som var utförd av
hennes morbror Torvald Pedersen. ”Tipsa kommunledningen om det. Den målningen
hör hemma i Mjölby och inte i Linköping”.
Jag nämnde målningen i förbigående
för kommunalrådet Jörgen Oskarsson i samband med vår regelbundna genomgång av
kommunstyrelsens ärenden. Jörgen nickade förstrött men gjorde en
minnesanteckning.
Månaderna gick och en dag ringde Jörgen och sa: ”Minns
du den där målningen du tipsade om på Danfoss? Nu är donationen i hamn och den
ska placeras i fullmäktigesalen tillsammans med en annan stor målning”. Jag
blev glatt överraskad för jag hade nästan glömt bort historien.
Till saken hör att Jörgen framförde ett offentligt tack till mig
från talarstolen och jag blev uppriktigt sagt lite generad. Vi murvlar är mer
vana vid kritik än berömmande ord.
Så här ser samma vy idag. Bilden tagen från parkeringsplatsen på Skänningevägen. |
Hanne Hoffmann var en angenäm bekantskap. Hon var
glad, intensiv och fulladdad med historier. Med hjälp av penna och ett
anteckningsblock skissade hon hur Mjölby centrum såg ut för ett halvt sekel
sedan. Hon for i unga år till USA och
började arbeta som inredningsarkitekt och konstnär i Denver lockad av tempot,
livsstilen och möjligheterna till skidåkning i Klippiga bergen.
”Jag skulle kunna fylla ett helt uppslag i Corren med historier om alla
excentriska oljemiljardärer jag jobbat åt ” sa hon.
Våren 2005 fanns tavlorna på plats i Stadshuset.
Verkets upphovsman Torvald Pedersen (1898-1983) var svåger till dåvarande
Kyl-Automatiks ägare och grundare Svend Hoffman. Hoffmann beställde målningarna
1951
Den ena föreställer Norrgårds
kvarn vid ån där den allra första fabriken byggdes mitt under brinnande krig
1942. På den andra har konstnären stått på Skänningevägen och målat med utsikt
över Svartån och i bakgrunden ser man fabriken på Industrigatan.
Torvald Pedersen var också bildhuggare. Han har gjort
altartavlan i Högby kyrka och ett krucifix i Ulrika kyrka. Familjen Hoffmann
var inte bara industrientreprenörer utan hade också en välgörande inverkan på
stans kulturliv.
Troels Hoffmann berättade att Torvald Pedersen var ett etablerat namn
i Danmark och hade utställningar tillsammans med Isaac Grünewald och Carl
Isacsson i Köpenhamn. Jörgen Oskarsson introducerade konstverken innan
aprilsammanträdet i kommunfullmäktige och framförde kommunens tack till Danfoss
och familjen Hoffmann.
”Tavlorna är inte bara en del av Mjölbys
industrihistoria utan också en del av Mjölbys själ”, sa Jörgen Oskarsson.
Tavlan föreställer Norrgårds kvarn och kan också ses på Stadshuset. |
Kommentarer
Skicka en kommentar