Söndagen den 31 augusti 1969 är en historisk dag i svensk och östgötsk motorsport. Invigning av Mantorp Park med 35 000 åskådare om man ska tro Motala Tidning vars sportsida jag avfotograferat. En finländare vann huvudloppet för sportvagnar men det fanns lokala inslag också. Key Thun (tyvärr bortgången) från Vadstena vann loppet för standardvagnar 1 000-1 500 cc. Key kämpade hårt med SMK Motalas Stig Andersson som körde en betydligt motorstarkare Ford Mustang. Key Thun syns på bilden längst upp till höger.
Key Thun var en känd Vadstenaprofil. En gång för många år sedan blev jag och en kompis bjudna på en "åktur" från Borghamn till Vadstena i en ny Opel Manta. Key föredrog att inte köra 50-lappen utan småvägarna upp mot Vadstena. Och det gick undan. Vi höll oss krampaktigt i där bak medan ägaren bet på naglarna i framsätet. Men vi kom fram helskinnade. Key var en mycket skicklig förare.
Bläddrar lite i historieböckerna och ser att huvudloppet i Formel 2 1971 vanns av en viss Ronnie Petersson. Ronnie förolyckades 1978 på Monza. Trea i det loppet var argentinaren Carlos Alberto Reutermann.
Den senare åtföljdes av två radioreportrar från Argentina. Jag såg tidsträningen på lördagen och spanskan smattrade från ett torn. De var stora grabbar, cirka 190 cm långa, med oanade röstresurser. De sände över kortvåg men hade klarat att referera loppet utan hjälpmedel. Skämt åsido, men det var två färgstarka killar. Tänka sig att de flugit från Argentina för att gästa Mantorp Park.
Reutermann vann tolv F 1-lopp under sin tioåriga karriär och var som bäst tvåa i VM-cirkusen 1981. Efter racingkarriären gav han sig in i politiken och blev guvernör och senator för regionen Santa Fé. Argentinaren är en av många intressanta förare som gästat Mantorp under åren.
Mantorp Park har givit upphov till många artiklar i lokalpressen. Alltifrån raggarupplopp under dragracingen på 1980-talet till oavbrutna klagomål och diskussioner om bullerproblem med Länsstyrelsen som någon sorts domare.
Kommentarer
Skicka en kommentar