Fortsätt till huvudinnehåll

Ett luftslott till ishall

Bakom dessa vägar ryms stora drömmar; loger, restaurang mm.
Mjölby HC vill bygga ut ishallen med loger, restauranger och ytterligare en rink med NHL-mått. Sportchefen Tomas Holmberg ska diskutera frågan med kommunchefen Peter Karlsson i nästa månad.
Uppgifterna kommer från krönikören Tony Lappalainen som driver bloggen Hockeydirekt.nu. Han hårdbevakar klubben och bör veta hur snacket går i hallen.
Finns det någon realism i detta eller bygger Lappalainen och klubbledningen luftslott? Jag lutar åt det senare. Betänk att det är bara sex år sedan som klubben var snubblande nära en konkurs. Till slut gick fordringsägarna, och de var inte få, med på ett tioprocentigt ackord. Kommunen hade hyresfordringar på sexsiffriga belopp vilka efterskänktes.
Dåvarande kommunchefen Henry Jansson så då till mig att kommunledningen i första hand tänkte på klubbens ungdomsarbete. ”Vi kan inte låta en väl fungerande ishall stå tom”, var motiveringen.
Jag har idag via mejl försökt få kontakt med nuvarande ks-ordförande Monika Gideskog(M) och tillträdande Carina Jönsson (S) för att kolla om de känner till klubbledningens tankegångar. (Hoppas kunna återkomma när de svarat).
Jag har svårt att tänka mig att moderaterna, som efter årsskiftet är största oppositionsparti, applåderar ett sådant initiativ. Moderaterna motsatte sig bygget av nuvarande ishallen 1986 och simhallsbygget för några år sedan. Och socialdemokraternas största vallöfte var en idrottshall i Skänninge.
Så med min erfarenhet av idrottsrörelsen och kommunpolitik skulle en utbyggd ishall vara en riktig högoddsare. Klubben får nog bli glad om de nya, länge efterfrågade omklädningsrum kan bli verklighet.

Kommentarer

  1. Carina Jönsson har svarat:
    "Kan inte tänka mig att det samtalet kommer att vara så lyckosamt, med tanke på hur det ser ut med investeringarna några år framöver.
    Jag lovar det finns många åtgärder med mycket större prioritet än detta.
    Dessutom så är det politiker som fattar beslut om investeringar, inte tjänstemän."

    Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.